دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحی پلک، یکی از مهم ترین کارهایی است که باید بعد از عمل بلفاروپلاستی انجام دهید. رعایت نکات مراقبتی گفته شده  باعث می‌شود دوره نقاهت کوتاه‌تری داشته باشید. بلفاروپلاستی یا جراحی پلک یک روش زیبایی است که به رفع افتادگی پلک، پاکسازی پوست، چربی، و عضلات اضافی می‌پردازد. این جراحی با هدف اصلاح افتادگی و رفع چین و چروک نواحی اطراف پلک صورت می‌گیرد. با انجام این جراحی، مشکلات ذکر شده رفع یا کاهش می‌یابند و همچنین ظاهر جوان‌تری برای چشم‌ها به‌وجود می‌آید.

مراقبت از زخم بعد از جراحی پلک

مراقبت از زخم بعد از جراحی پلک

  • کنترل تورم و التهاب پلک بعد از جراحی بلفاروپلاستی یکی از نکات حیاتی در مراقبت پس از عمل است. برای کاهش تورم پلک، بهترین روش استفاده از کمپرس یخ است. در روز اول پس از جراحی، هر یک ساعت به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس آب سرد و یا یخ استفاده کنید.
  • بعد از جراحی، معمولا پانسمانی بر روی پلک قرار نمی‌گیرد؛ اما پمادی بر روی خطوط جراحی استفاده می‌شود. استفاده از این پماد ممکن است باعث تاری شدن پلک شود که طبیعی است و به تدریج بهبود می‌یابد.
  • در صورت خون‌ریزی پلک، می‌توانید به آرامی گاز استریل را بر روی زخم قرار داده و سپس از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • بعد از پنج روز، بخیه‌ها برداشته می‌شوند، اما رفع جای بخیه‌ها زمان بر است و ممکن است یک تا دو ماه طول بکشد. بخیه‌ها هیچ‌گاه به‌طور کامل از بین نمی‌روند، اما در میان چین‌های پلک پنهان می‌شوند و قابل مشاهده نیستند.
  • تا چهار هفته پس از جراحی زیبایی پلک، از ماساژ و خارش پلک خودداری کنید و محل بخیه‌ها را دستکاری نکنید. همچنین، تا دو هفته پس از جراحی، از استفاده از مواد آرایشی بر روی پلک خودداری کنید.
  • در اولین سه یا چهار روز پس از جراحی، از مصرف غذاهای سفت که نیاز به جویدن دارند، خودداری کنید و مصرف نمک را کاهش دهید، بجای آن از مایعات بیشتر استفاده کنید.

فعالیت‌های بعد از جراحی پلک

  • در چهار روز ابتدایی پس از جراحی، حتما به استراحت کامل توجه کنید، حتی الامکان تلاش کنید دراز کشیده و چشم‌ها را ببندید. سر خود را در هنگام دراز کشیدن بالاتر از حد معمول قرار دهید و به صورت طاق باز بخوابید.
  • خندیدن و حرف زدن را در این دوره بیش از حد خودداری کنید، زیرا ممکن است فشار به پلک وارد شود.
  • تا یک ماه پس از جراحی، از انجام فعالیت‌های بدنی سنگین پرهیز کنید و به جای آن، قدم برداشتن را به آرامی انجام دهید.
  • هنگام خروج از خانه، حتما از عینک آفتابی استفاده کنید و در اولین روزهای پس از جراحی، حتی در داخل خانه نیز از عینک تیره و آفتابی بهره ببرید.
  • تا مدت دو هفته پس از جراحی افتادگی پلک، استفاده از لنز را به تعویق بیاندازید و از آن‌ها استفاده نکنید..

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحی پلک که با دستور فوق تخصص جراحی پلاستیک به شما نوصیه می‌شود تا به بهبودی هر چه سریع‌تر برسید، شامل موارد زیر می‌شود:

شستشوی چشم بعد از جراحی پلک

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد بعد از جراحی پلک از جراح معالج خود می پرسند این است که بعد از انجام جراحی به چه نحوی می توانند چشم های خود را شستشو دهند؟ در این باره باید گفت که افراد طی 48 ساعت ابتدایی بعد از جراحی پلک به منظور شستشوی چشم های خود تنها باید از سرم های فیزیولوژیک استفاده نمایند و پس از آن می توانند از آب جوشیده سرد شده استفاده کنند.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی پلک

افراد باید دقت داشته باشند که بعد از جراحی پلک به نحوی بخوابند که به چشم های آن ها هیچ گونه فشاری وارد نگردد، لذا خوابیدن به صورت طاقباز بهترین روش خوابیدن بعد از این جراحی می باشد. همچنین به منظور گردش بهتر جریان خون و جلوگیری از تشدید تورم و کبودی توصیه می شود افراد در هنگام خواب ، زیر سر خود دو بالش قرار دهند تا سر با بدن زاویه ای 30 درجه بسازد و بالاتر از سطح پایین تنه قرار گیرد.

دارو

طبق نسخه دکتر نحوه مصرف دارو ها را به خاطر بسپارید و در دوره نقاهت از خود درمانی بپرهیزید.

به مدت هفت الی ده روز اولیه با سرم تجویز شده پزشکی چشم ها را بشویید.

استفاده از قطره های استریل چشمی را که جراح جهت مقابله از خشکی چشم ها توصیه کرده است را از یاد نبرید.

صبح و شب از کرم های ترمیم کننده پوست که تجویز دکتر است بهره ببرید.

در صورت بروز درد و ناراحتی استفاده از داروهای مسکن که از پزشک دریافت کرده اید را مصرف کنید.

دوش بعد از بلفاروپلاستی

یکی از اقدامات مهم در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، نحوه حمام کردن است. به یاد داشته باشید که در طی گذشت پنج الی شش روز ابتدایی بهتر است که اگر در صورت نیاز به حمام رفتید مانع از خیس شدن نواحی تحت درمان شوید. زیرا خیس شدن بخیه ها سبب بروز التهاب و تورم بیشتر می شود و در برخی موارد ریسک عفونت را نیز افزایش می دهد.

رانندگی بعد از عمل زیبایی پلک

بلفاروپلاستی در ناحیه چشم ها اعمال می شود و این عمل باعث می شود که در دید فرد تا چند روز ابتدایی پس از روند جراحی تار بینی داشته باشد و دو بینی را تجربه کند در نتیجه بهتر است که تا موقعی که این شرایط به بهبود نسبی برسد از رانندگی بپرهیزید.

تغذیه

می دانید که هر شخصی پس از انجام یک پروسه جراحی بهتر است که با مواد غذایی مغذی و مفید بدن خود را در جهت تسریع روند درمان کمک رسانی کند. مواد نمکی را تا بهتر شدن کلی کنار بگذارید. مصرف پروتئین را بیشتر کنید

دقت داشته باشید در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر بهتر است که به پزشک مراجعه کنید :

  • نفس تنگی
  • درد در قسمت قفسه سینه
  • ضربان بالای قلب
  • تداوم مشکلات بینایی
  • درد شدید در قسمت چشم ها
مراقبت های بعد از جراحی پلک

نتیجه گیری

مراقبت‌های بعد از جراحی پلک از اهمیت بالایی برخوردار است و برای به دست آوردن نتایج مطلوب از جراحی، باید تمامی دستورالعمل‌های اعلام شده را به دقت رعایت کنید. بسیاری از افراد، با وجود مراجعه به بهترین پزشک، به دلیل عدم اجرای صحیح مراقبت‌های پس از عمل، احساس عدم رضایت می‌کنند.

سوالات متداول

۱. برای کنترل و کاهش تورم چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

برای کاهش تورم پلک، بهترین روش استفاده از کمپرس یخ است. هر ساعت به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.

۲. آیا می‌توانم بعد از جراحی پلک از لنز استفاده کنم؟

خیر، توصیه می‌شود که برای مدت دو هفته پس از عمل از استفاده از لنز پرهیز کنید.

۳. آیا باید از مواد آرایشی بر روی پلک استفاده کنم؟

خیر، برای دو هفته اول پس از جراحی، بهتر است از استفاده از مواد آرایشی بر روی پلک خودداری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *