دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
ترمیم شکاف لب و کام

ترمیم شکاف لب و کام

لب شکری در حقیقت یکی از انواع اختلالات مادرزادی است که شیوع گسترده ای دارد. برای کسب اطلاعات جامع در خصوص این اختلال ، در این مقاله از سایت دکتر موسوی زاده یکی از بهترین پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک در تهران با ما همراه باشید. عارضه مادرزادی فوق ، منجر به ایجاد یک شکاف غیرطبیعی در سقف دهان ( شکاف کام ) یا بسته نشدن کامل لب فوقانی یا پارگی آن شده و این اتفاق سبب ایجاد نقص در فرم ظاهری لب بالایی ( لب شکری ) می گردد. بیماری مذکور علاوه بر تاثیر سوئی که بر زیبایی چهره می گذارد موجب اشکال در تکلم ، بلع غذا ، اختلال شنوایی و مشکلات فک و دندان نیز می شود که با انجام درمان به هنگام می توان از بروز تمامی این موارد جلوگیری به عمل آورد ؛ ترمیم شکاف لب و کام از طریق درمان های ارتودنسی و جراحی ، امکان پذیر است.

ترمیم شکاف لب و کام

آناتومی دهان و کام :

کام در واقع همان سقف دهان است که به دو قسمت قبل و بعد تقسیم بندی شده است. عملکرد کام جداسازی حفره های بینی از دهان می باشد. اگر این عضو وجود نداشت فرد در غذا خورد و حرف زدن دچار مشکل می شد. قسمت جلویی آن استخوانی است و به سخت کام شناخته شده است و به قسمت عقبی که حالتی غضروفی و نرم دارد ، نرم کام گفته می شود.

علل ایجاد شکاف لب و کام

در ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که در حالت طبیعی می بایست طی هفته ششم بارداری ، اجزای مختلف لب فوقانی در کنار یکدیگر واقع شوند تا بدین ترتیب لب فوقانی تشیل شود ، چنانچه این فرآیند به درستی صورت نپذیرد ؛ کودک را با اختلال شکاف لب مواجه خواهد کرد. کام نیز در پایان سه ماهگی اول بارداری می بایست به شکل کامل تشکیل گردد ، در صورتی که این اتفاق به خوبی انجام نگیرد ؛ کودک دچار عارضه شکاف کام خواهد شد.

به طور کلی عوامل وراثتی و برخی عوامل محیطی می توانند منجر به بروز شکاف لب و کام شوند. در رابطه با عوامل محیطی باید اشاره نمود که یکسری از عوامل محیطی همچون برخی بیماری ها در دوران بارداری ، مصرف بعضی داروها طی این دوران ، کمبود اسید فولیک و نیز مصرف الکل و سیگار در دوران حاملگی ؛ می توانند سبب بروز شکاف لب و کام شوند. در صورتی که کودکتان با این اختلال روبرو است ، به منظور ترمیم شکاف لب و کام فرزندتان حتما به یک فوق تخصص پلاستیک مجرب مراجعه فرمایید ؛ پیشنهاد ما به شما دکتر سید مهدی موسوی زاده می باشد.

به چه صورت شکاف در کام ایجاد می شود ؟

این بیماری بر اثر اتفاقی رخ نخواهد داد بلکه در دوره بارداری مادر این نقص به وجود می آید. در هفته چهارم تا هفتم بارداری که جنین در حال تکامل و رشد است این اختلال به وجود می آید. در این بازه زمانی بیان شده در دوره حاملگی بافت های بدن در حال شکل گیری هستند و به هم متصل می شوند. در برخی از نوزادان این شکل گیری و اتصال احتمال دارد به درستی انجام نشود و جنین دچار شکاف لب و کام می شود.

این شکاف احتمال دارد که جزئی باشد و یا گسترده باشد. شایان ذکر است که در شرایط گسترده می توان به ساختار بینی نیز آسیب وارد کند. این شکاف احتمال دارد در دو سمت یا یک سمت لب ایجاد شده باشد. دقت داشته باشید که کام شکافته با لب شکافته بسیار متفاوت است. این شکاف می تواند در لب یا کام و یا هر دو آن ها به وجود بیاید.

انواع شکاف لب و کام

شکاف لب و کام به 3 شکل وجود دارد :

  1. تنها لب شکاف دارد.
  2. فقط کام شکاف دارد.
  3. هم لب و هم کام شکاف دارند.

لازم به ذکر است که شکاف لب ممکن است به صورت یک طرفه یا دوطرفه باشد ؛ همچنین شکاف لب احتمال دارد بسیار جزئی بوده و تنها به شکل یک فرورفتگی باشد یا این که امکان دارد وسیع بوده و از لب تا حفره بینی امتداد یابد و تا کام سخت یا حتی در برخی موارد تا کام نرم گسترش پیدا کند. شایان ذکر است به دلیل عوارض و ناراحتی هایی که این عارضه به دنبال دارد ، مستلزم مراجعه به پزشک متخصص و ترمیم شکاف لب و کام کودک خود می باشید.

علائم شکاف لب و کام :

  • مهمترین شکاف لب خطی است که در روی لب بالایی وجود دارد و تا بینی امتداد دارد.
  • موقعی که نوزاد در حال تغذیه از شیر مادر است ، از مجاری بینی شیر خارج شود.
  • در برخی از نوزادان که دچار این اختلال هستند دندان های آنان لق می شود.

جراحی ترمیم شکاف لب و کام

برای ترمیم شکاف لب و کام باید بلافاصله پس از تولد کودک اقدام به درمان نمود. روش جراحی لازم برای هر بیمار مبتلا به شکاف لب و کام ؛ بسته به نوع و شدت ناهنجاری ، متفاوت خواهد بود. بنابراین درمان این عارضه بر اساس نیازهای پزشکی هر بیمار تنظیم می شود. جراحی بستن شکاف کام باید پیش از یک سالگی صورت گرفته و جراحی ترمیم شکاف لب نیز می بایست در هفته دهم زایمان ، انجام گیرد.

جراحی شکاف لب و کام باید توسط جراحان فک و صورت انجام شود. دکتر سید مهدی موسوی زاده فوق تخصص جراحی پلاستیک و فلوشیپ جراحی فک و صورت از آمریکا و همچنین عضو انجمن جراحان پلاستیک ایران می باشند. ایشان بهترین خدمات را برای مراجعین خود در حوزه درمانی اعم از ترمیم شکاف لب و کام و غیره و نیز بهینه ترین خدمات را در حوزه زیبایی ارائه می نمایند.

مطالب مرتبط
یک پاسخ
  1. با سلام
    جناب دکتر
    دختر 18ساله ای دارم در سن 18ماهگی 2بار عمل شکاف کام انجام دادم. بازم یک کم کامش در حد 2 دانه عدس باز شده.
    وضع مالیم. با توجه به این اوضاع خیلی بده. از بلوچستان مزاحم میشم. چطور میتونید کمکمون کنید؟
    ضمنا بیمه تامین اجتماعی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *