دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

مراقبت های بعد از بوتاکس، شامل دو دسته هستند. دسته اول شامل کارهایی است که باید بلافاصله پس از تزریق انجام دهید تا عوارض بوتاکس برطرف شود و نتایج ثابت شوند. دسته دوم مربوط به کارهایی است که انجام آن‌ها تا چند روز بعد از تزریق ممنوع است و در صورت انجام ندادن آن‌ها، احتمالاً فرد با مشکلات جدی مواجه می‌شود. در این مقاله، به طور جداگانه به این دو بخش اشاره شده است تا شما بدون هیچ مشکلی روزهای ابتدایی پس از تزریق را پشت سر بگذارید.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس چیست؟

برای گرفتن نتایج بهتر و سریع‌تر از تزریق بوتاکس در نواحی مختلف بدن مانند تزریق بوتاکس پیشانی، تزریق بوتاکس زیر بغل و غیره بهتر است مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس را جدی بگیرید و آن‌ها را انجام دهید. در ادامه مزاقبت‌های لازم ذکر شده است:

ماساژ صورت بعد از تزریق بوتاکس :

تا 24 ساعت پس از تزریق به هیچ عنوان نباید موضع تزریق را تحت فشار قرار داده یا ماساژ دهید. چرا که ماساژ محل تزریق می تواند سبب جابجایی ماده تزریق شونده ، گردد و منجر به بروز عوارضی اعم از افتادگی پلک و غیره شود.

نحوه خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس :

پس از تزریق بوتاکس ، افراد باید از خوابیدن بر روی ناحیه تزریق خودداری نمایند و از قرار دادن صورت خود بر روی بالش اجتناب کنند.

مصرف دارو بعد از تزریق بوتاکس :

احتمال مواجهه با درد از عوارضی است که به ندرت ممکن است فرد بعد از تزریق بوتاکس با آن روبرو شود. میزان این درد جزئی می باشد ، لذا جای نگرانی نیست و غالبا پس از چند روز مرتفع می گردد. اما در صورتی که احساس می کنید قادر به تحمل درد به وجود آمده نیستید ، می توانید از داروهای مسکن خفیف که توسط فوق تخصص جراح پلاستیک تجویز می‌شود، استفاده نمایید.

فعالیت‌های ممنوع بعد از تزریق بوتاکس

  • یک روز پس از تزریق، از انجام ورزش‌های سنگین یا فعالیت‌هایی که تعریق را ایجاد می‌کنند، خودداری کنید.
  • در ۲ تا ۴ ساعت اولیه پس از تزریق، محل تزریق را لمس نکرده و فشار ندهید.
  • تا ۲۴ ساعت بعد، سر خود را خم نکرده و دولا نشوید، همچنین هر فعالیتی که باعث افزایش ضربان قلب و تغییر در گردش خون شود ممنوع است تا جلوگیری از افزایش سطح کبودی‌ها.
  • در ۴ ساعت اولیه پس از تزریق، دراز کشیدن را اجتناب کنید و سرتان را در وضعیت مستقیم قرار دهید.
  • مصرف داروهای رقیق ‌کننده خون مانند ویتامین E، امگا 3، آسپرین و چای سبز پس از تزریق ممنوع است.
  • یک تا دو روز بعد از تزریق به استخر، سونا و حمام ترکی مراجعه نکنید زیرا ممکن است عفونت را افزایش دهند.
  • تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از شستشوی موها خودداری کنید و شستشوی صورت را نیز به تعویق بیاندازید. بعد از این مدت، محل تزریق را فشار یا ماساژ ندهید.
  • استفاده از هر نوع کلاه یا لباس که بر روی قسمتی که تزریق می‌شود توصیه نمی‌شود. زیرا با ایجاد فشار بر نقاط تزریق، تعریق را افزایش می‌دهند. حداقل تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از مصرف الکل خودداری کنید و از انجام فعالیت‌هایی که بدن در حالت برعکس قرار می‌گیرد، مثل تمرینات یوگا، خودداری کنید.

نکات مهم برای مراقبت های بعد از بوتاکس

  • افرادی که تزریق بوتاکس انجام داده اند ممکن است در موضع تزریق با تورم و کبودی مختصری مواجه شوند. استفاده از کمپرس یخ بر روی ناحیه تزریق می توانند در راستای پیشگیری از تشدید کبودی و ورم به وجود آمده و کاهش آن موثر واقع گردد.
  • به مدت 24 ساعت از برنزه کردن پوست با روش های طبیعی همچون آفتاب گرفتن یا روش های مصنوعی همچون سولاریوم اجتناب نمایید.
  • تا 24 ساعت از دوش گرفتن و شستن صورت با آب با درجه حرارت بالا خودداری نمایید.
  • تا چند ساعت پس از تزریق بوتاکس از استفاده از مواد آرایشی پرهیز کنید.

شما عزیزان می توانید با رعایت موارد مذکور ، به نتایج قابل قبول خود از تزریق بوتاکس دست یابید.

نکات مهم برای مراقبت های بعد از بوتاکس

نتیجه گیری

بوتاکس یک روش درمانی و زیبایی است که با ایجاد یک مکانیسم طبیعی در بدن، از دیده شدن خطوط، چین و چروک روی صورت یا قسمت‌هایی از بدن جلوگیری می‌کند. این روش معمولا خطری ندارد و عوارض بعد از آن نیز خفیف و جزئی است و طی ۱ تا ۲ روز رفع می‌شود. اما همانند سایر روش‌های زیبایی دیگر، برای جلوگیری از بروز عوارض شدیدتر، رعایت دستورالعمل‌های مورد توصیه پزشک ضروری است. پیروی از نکات و مراقبت‌های بعد از بوتاکس، علاوه بر جلوگیری از بروز عوارض یا مشکلات سلامتی، به روند بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند و به دستیابی به نتایج دلخواه کمک می‌نماید.

سوالات متداول

۱. آیا می‌توانم بعد از بوتاکس ورزش کنم؟

بله، می‌توانید بعد از بوتاکس ورزش کنید، اما توصیه می‌شود که از ورزش‌های سنگین و فعالیت‌هایی که تعریق زیادی ایجاد می‌کنند، مثل بدنسازی، در ایام اولیه پس از تزریق خودداری کنید.

۲. چه مدت باید منتظر بمانم تا بعد از بوتاکس موهایم را بشویم؟

توصیه می‌شود که حداقل تا ۲۴ ساعت پس از بوتاکس از شستشوی موها خودداری کنید.

۳. آیا می‌توانم بعد از بوتاکس به سونا یا حمام ترکی بروم؟

تا ۲ روز بعد از بوتاکس، بهتر است از استفاده از سونا یا حمام ترکی خودداری کنید. زیرا این مکان‌ها ممکن است ریسک عفونت را افزایش دهند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *