دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
درمان تومور سر و گردن

جراحی تومور سر و گردن

جراحی تومور های صورت و گردن چگونه انجام می شود؟ آیا می دانید تومور های صورت و گردن خطرناک هستند یا خیر؟ جراحی تومورهای سر و گردن یک روش درمانی است که برای برداشتن یا کاهش حجم تومورهایی که در منطقه سر و گردن قرار دارند، استفاده می‌شود. این تومورها ممکن است در انواع مختلفی از بافت‌های سر و گردن شامل پوست، بافت های عضلانی، بافت های استخوانی، غده‌ها و سایر ساختارها شکل بگیرند. در این مقاله از سایت دکتر سید مهدی موسوی زاده قصد داریم به نحوه جراحی انواع تومور های صورت و گردن و هر آنچه باید در این مورد بدانید، اشاره کنیم. برای شناخت آن و همچنین اقدامات لازم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تومورهای سر و گردن در بسیاری از مواقع نیاز به اقدامات درمانی سریع دارند. محل قرار گیری انواع تومور های سر و گردن به شیوه ای است که ممکن است موجب فلج و کاهش دامنه حرکتی بخش های مختلف صورت شود.

انواع تومورهای سر و گردن که نیاز به جراحی دارند

معمولا تومورهای سر و گردن با جراحی درمان می شود. در برخی موارد اقدامات جراحی به دلیل اندازه و محل قرار گیری تومور نیاز به تخصص و مهارت فراوان دارد.

برخی از نمونه‌های شایع تومورهای سر و گردن عبارتند از:

  •       تومورهای بدخیم پوستی: شامل سرطان های پوستی مانند سرطان پوست، ملانوما و سارکوما
  •       تومورهای غده‌های بدخیم: مانند سرطان تیروئید، سرطان پاراتیروئید، سرطان سلول‌های بزاقی
  •       تومورهای استخوانی: مثل سرطان استخوان و کیست‌های استخوانی
  •       تومورهای عضلانی: این شامل سارکوماهای عضلانی است که در عضلات سر و گردن شکل می‌گیرند
  •       تومورهای عصبی: مانند نوروفیبروم، شوانوما و سرطان عصبی
  •       تومورهای خوش‌خیم: مانند لیپوم، همانژیوم و کیست‌های سر و گردن

جراحی تومورهای سر و گردن

جراحی تومور سر و گردن چگونه انجام می شود؟

روش جراحی مورد استفاده برای برداشتن تومور وابسته به نوع، اندازه و محل آن است. همچنین، توجه به عوارض و پیامدهای جراحی نیز ضروری است. در برخی موارد این عوارض ممکن است شامل عوارض جراحی و تاثیر بر عملکرد ساختارهای سر و گردن مانند صدا، بلع، هضم و تنفس باشد که به صورت دائمی در فرد ایجاد می شود.

به همین دلیل معمولا متخصص قبل از جراحی با بیمار صحبت کرده و وی را از عوارض احتمالی این جراحی آگاه می کند.

انواع راهکار های درمان تومورهای سر و گردن

استراتژی‌های درمانی غیر جراحی دیگری نیز برای تومورهای سر و گردن وجود دارد که در مواردی که جراحی مناسب نیست یا به عنوان تکمیل درمان پس از جراحی مورد استفاده قرار گیرند. رادیوتراپی، شیمی درمانی، دارو درمانی جزو این درمان ها قرار می گیرند. همچنین، در برخی موارد ممکن است از روش‌های دیگری مانند ترکیبی از راهکار های درمانی برای بهبودی بهره بردن شود.

تومور سر و گردن باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود تا بهترین روش درمانی برای شما تعیین شود. همچنین، مشاوره با پزشک خود در مورد جزئیات و مراقبت های لازم در روند درمان ضروری خواهد بود.

مراقبت های لازم در روند درمانی تومورهای سر و گردن

مراقبت و رعایت نکات پس از جراحی نیز بسیار مهم است. پس از جراحی بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا با مشکلی رو به رو نشوید:

  •       ویزیت منظم برای بررسی تاثیرات جراحی و سایر درمان ها
  •       تغییرات در سبک زندگی و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی
  •       جلوگیری از عفونت
  •       فیزیوتراپی

لازم است به نشانه دقیق تومورها توجه کنید و در صورت بروز مجدد آن ها و مشاهده علائم مجددا هر چه سریع تر متخصص را در جریان بگذارید.

چه رمان باید برای درمان تومورها سر و گردن قدام کنم؟

زمانی که شما علائم آن را مشاهده کردید، لازم است برای درمان اقدام کنید. تومورهای سر و گردن بسته به محل و نوع آن ها علائم مختلفی ایجاد می کند که از مهم ترین آن ها می توان به علائم زیر اشاره کر:

  •       تورم
  •       درد (در برخی موارد تومورهای صورت ممکن است با درد همراه نباشد)
  •       تغییر در رنگ پوست
  •       ناراحتی ناشی از فشار در بخش های مختلف صورت و گردن
  •       تغییر در عملکرد بخش های مختلف صورت مثل اختلال در دید
  •       ایجاد تغییر در ناحیه دندان ها و لثه ها
  •       مشکل در صحبت کردن و بلع

اکثرا توده های سر و گردن از علائم فیزیکی آن ها تشخیص داده می شود. مادامی که علائم فوق را مشاهده می کنید برای تشخیص دقیق تر و بررسی بهتر لازم است به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

درمان تومورهای سر و گردن معمولا با راهکار های جراحی امکان پذیر است. جراحی تومورها سر و گردن در برخی موارد به دلیل محل قرار گیری و ابعاد و نوع آن ها ممکن است به یک جراحی بسیار حساس تبدیل شود و برداشتن کامل توده افراد را دچار عوارض دائمی نظیر ایجاد اختلالات حرکتی در بخش های مختلف صورت و گردن کند. بنابراین مراجعه به یک متخصص با تجربه برای انجام اقدامات درمانی و دانستن مراقبت های لازم در این زمینه از ضروریات است.

 

 

 

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *