دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحی پلک ، جراحی زیبایی پلک از جمله جراحی های زیبایی است که امروزه طرفداران بسیاری هم در میان بانوان و هم در میان آقایان به خود اختصاص داده و شمار متقاضیان آن روزانه در حال افزایش است. جراحی زیبایی پلک ، از این حیث مورد توجه قرار دارد که با رفع چربی و پوست اضافی موجود در ناحیه پلک ها ؛ می تواند تا حدود قابل توجهی شادابی و جوانی سابق را به چهره بازگرداند و بدین ترتیب سبب افزایش اعتماد به نفس نیز گردد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

قاعدتا تبحر و تجربه جراح پلک ، تاثیر مستقیم و قابل توجهی در کسب ماحصل این جراحی دارد  و از این رو هنگام اقدام به انجام این جراحی باید مورد توجه قرار گیرد ؛ البته نباید از تاثیر مراقبت های بعد از جراحی پلک بر روی نتیجه این جراحی غافل شد و آن را نادیده گرفت.

مراقبت های بعد از جراحی پلک ، به قدری مورد اهمیت است که در صورت بی توجهی می تواند تاثیر سوء بر روی نتیجه جراحی بگذارد و حتی سبب بروز عوارض زیانباری برای افراد گردد. بنابراین تصمیم داریم در مقاله پیش رو ، شما را با مهم ترین دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از جراحی پلک آشنا نماییم.

مراقبت های بعد از جراحی پلک :

  • شستشوی چشم بعد از جراحی پلک

یکی از مهم ترین سوالاتی که افراد بعد از جراحی پلک از جراح معالج خود می پرسند این است که بعد از انجام جراحی به چه نحوی می توانند چشم های خود را شستشو دهند ؟ در این باره باید گفت که افراد طی 48 ساعت ابتدایی بعد از جراحی پلک به منظور شستشوی چشم های خود تنها باید از سرم های فیزیولوژیک استفاده نمایند و پس از آن می توانند از آب جوشیده سرد شده استفاده کنند.

  • احساس درد بعد از جراحی پلک

طبیعتا بعد از جراحی زیبایی پلک افراد با احساس درد خفیفی مواجه خواهند بود که نگران کننده نبوده و افراد با مصرف صحیح و به موقع داروهای تجویز شده می توان آن را تسکین بخشند. البته باید توجه داشت که در صورت تشدید درد حتما باید سریعا پزشک خود را مطلع نمایید.

  • بخیه بعد از جراحی پلک

در پایان عمل جراحی پلک ، پزشک متخصص اقدام به بخیه زدن محل برش ها می نماید در صورتی که از بخیه های قابل جذب استفاده نموده باشد نیازی به کشیدن آن ها وجود ندارد ؛ اما چنانچه برای بستن برش ها از بخیه های غیر قابل جذب استفاده شده باشد ؛ فرد می بایست 1 هفته الی 10 روز بعد جهت کشیدن بخیه ها به مطب پزشک معالج مراجعه نماید.

  • تورم و کبودی بعد از جراحی پلک

بروز کبودی و ورم در نواحی اطراف پلک پس از عمل جراحی پلک ، امری بدیهی است و استفاده از کمپرس یخ طی دو روز ابتدایی پس از عمل می تواند در کاهش آن کمک کننده باشد.

  • نحوه خوابیدن بعد از جراحی پلک

افراد باید دقت داشته باشند که بعد از جراحی پلک به نحوی بخوابند که به چشم های آن ها هیچ گونه فشاری وارد نگردد ، لذا خوابیدن به صورت طاقباز بهترین روش خوابیدن بعد از این جراحی می باشد. همچنین به منظور گردش بهتر جریان خون و جلوگیری از تشدید تورم و کبودی توصیه می شود افراد در هنگام خواب ، زیر سر خود دو بالش قرار دهند تا سر با بدن زاویه ای 30 درجه بسازد و بالاتر از سطح پایین تنه قرار گیرد.

  • دارو :

طبق نسخه دکتر نحوه مصرف دارو ها را به خاطر بسپارید و در دوره نقاهت از خود درمانی بپرهیزید.

به مدت هفت الی ده روز اولیه با سرم تجویز شده پزشکی چشم ها را بشویید.

استفاده از قطره های استریل چشمی را که جراح جهت مقابله از خشکی چشم ها توصیه کرده است را از یاد نبرید.

صبح و شب از کرم های ترمیم کننده پوست که تجویز دکتر است بهره ببرید.

در صورت بروز درد و ناراحتی استفاده از داروهای مسکن که از پزشک دریافت کرده اید را مصرف کنید.

  • دوش بعد از بلفاروپلاستی :

یکی از اقدامات مهم در مراقبت های بعد از جراحی پلک ، نحوه حمام کردن است. به یاد داشته باشید که در طی گذشت پنج الی شش روز ابتدایی بهتر است که اگر در صورت نیاز به حمام رفتید مانع از خیس شدن نواحی تحت درمان شوید. زیرا خیس شدن بخیه ها سبب بروز التهاب و تورم بیشتر می شود و در برخی موارد ریسک عفونت را نیز افزایش می دهد.

  • رانندگی بعد از عمل زیبایی پلک :

بلفاروپلاستی در ناحیه چشم ها اعمال می شود و این عمل باعث می شود که در دید فرد تا چند روز ابتدایی پس از روند جراحی تار بینی داشته باشد و دو بینی را تجربه کند در نتیجه بهتر است که تا موقعی که این شرایط به بهبود نسبی برسد از رانندگی بپرهیزید.

  • تغذیه :

می دانید که هر شخصی پس از انجام یک پروسه جراحی بهتر است که با مواد غذایی مغذی و مفید بدن خود را در جهت تسریع روند درمان کمک رسانی کند. مواد نمکی را تا بهتر شدن کلی کنار بگذارید. مصرف پروتئین را بیشتر کنید

دقت داشته باشید در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر بهتر است که به پزشک مراجعه کنید :

  • نفس تنگی
  • درد در قسمت قفسه سینه
  • ضربان بالای قلب
  • تداوم مشکلات بینایی
  • درد شدید در قسمت چشم ها
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *