دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
قدامات بعد تزریق چربی

مراقبت های بعد از تزریق چربی

مراقبت های بعد از تزریق چربی از اصلی ترین مواردی است که لازم است رعایت کنید. رعایت مراقبت های بعد از تزریق چربی به شما کمک می کند نتیجه موثر تری بعد از جلسه دریافت کنید و همچنین عوارض کوتاه مدت بعد از تزریق بسیار کمتر می شود. به همین دلیل است که لازم است این موارد را رعایت کنید. 3 هفته اول بعد از تزریق چربی، بسیار مهم است از آن جهت که رعایت باید ها و نباید ها در یک هفته ابتدایی بسیار مهم است.

توجه داشته باشید به جز تبحر و تجربه جراح ، رعایت صحیح و اصولی مراقبت های بعد از تزریق چربی نیز در ماحصل این عمل و همچنین ماندگاری نتایج آن دخیل می باشد.

با توجه به این که رعایت دستورالعمل های مراقبتی پس از تزریق چربی ، تاثیر بسزایی بر روی نتیجه این روش از جوانسازی دارد ؛ تصمیم داریم در مقاله حاضر به شرح تعدای از مهم ترین مراقبت های بعد از تزریق چربی بپردازیم.

نکات و مراقبت های بعد از تزریق چربی

لازم به ذکر است که به منظور تزریق چربی به موضع مورد نظر و فرمدهی به آن ، در ابتدا می بایست چربی مورد نیاز از نواحی ای از بدن که با تجمع چربی مواجه است برداشته شده و پس از پالایش و خالص سازی در ناحیه مورد نظر تزریق گردد.

برخی از اصلی ترین نکات بعد از تزریق چربی وجود دارد که لازم است آن ها را به خاطر بسپارید. از جمله آن ها را برایتان شرح خواهیم داد:

  • تحت هیچ عنوان ناحیه ای که چربی به آن تزریق شده را در دوران نقاهت ماساژ ندهید
  • احتمال دارد برای شما گن های مخصوص تجویز شود.
  • تا 3 روز از لوازم آرایشی استفاده نکنید. استفاده از کرم های مراقبتی بعد از 24 ساعت بلامانع است.
  • تا 24 ساعت از خیس کردن ناحیه مورد نظر پرهیز کنید.
  • تا 4 هفته از سونا و جکوزی استفاده نکنید.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن هم به صورت مستقیم تا سه هفته اول مجاز نیست.
  • لازم است از جای برش ها مراقبت کنید. البتعه لازم به ذکر است این برش ها بسیار کوچک بوده و درمان می شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است پانسمان روی منطقه تزریق شده قرار دهد تا آن را حفاظت کند و از عفونت جلوگیری کند. بسته به توصیه پزشک، ممکن است نیاز به تعویض پانسمان داشته باشید.
  •  تغذیه مناسب و سالم می‌تواند در بهبود و بازسازی بافت‌ها و استفاده بهینه از چربی تزریق شده کمک کند. ممکن است پزشک شما توصیه‌های خاصی در مورد تغذیه بعد از تزریق چربی داشته باشد. بهتر است این توصیه‌ها را دنبال کنید.
مراقبت های بعد تزریق چربی

لیپوماتیک

اهمیت رعایت مراقبت های بعد از تزریق چربی

اهمیت رعایت این مراقبت ها علی الخصوص در 3 روز ابتدایی بسیار بالا است. به همین دلیل است که با رعایت آن ها کمتر دچار مشکل خواهید شد. اهمیت رعایت این مراقبت ها در مورادی است که در ادامه مقاله به آن اشاره می کنیم:

  • پوشیدن گن
  • رعایت نحوه صحیح خوابیدن
  • استحمام و شست و شوی محل تزریق
  • ورزش

در ادامه مقاله به هر آنچه باید در خصوص این موارد بدانید، اشاره خواهیم کرد.

گن مخصوص بعد از تزریق چربی

باید موضعی که برداشت چربی از آن صورت گرفته را با گن مخصوص یا باند کشی حداقل به مدت 2 هفته پوشاند.

تورم و کبودی بعد از تزریق چربی

احتمال دارد محل تزریق چربی و موضعی که چربی از آن برداشت شده با تورم و کبودی مواجه گردد ، این اتفاق نگران کننده نیست و تدریجا طی چند روز الی چند هفته مرتفع می گردد.

البته توجه داشته باشید که میزان تورم و کبودی بر اساس حجم چربی برداشت یا تزریق شده متغیر است ، اما غالبا زمان خوابیدن ورم تزریق چربی 2 الی 3 هفته به طول خواهد انجامید.

درمان تورم پس از تزریق چربی شامل علاوه بر رعایت مراقبت ها شامل چندین مرحله کلیدی برای اطمینان از بهبودی مناسب و به حداقل رساندن ناراحتی است. در اینجا چند نکته ضروری ذکر شده است:

  • پس از انتقال چربی، استراحت در 24 ساعت آینده با سر بالا بسیار مهم است. اگر به صورت خود چربی تزریق کردید، هنگام خواب، توصیه می شود حداقل در سه روز اول به پشت با 2 تا 4 بالش پشت سر و پشت بخوابید تا فشار روی صورت شما کاهش یابد و به کاهش تورم کمک کند.
  • قرار دادن کمپرس سرد در نواحی درمان به مدت 10-15 دقیقه هر بار می تواند به کاهش التهاب کمک کند. کاور کردن کیسه یخ با یک حوله تمیز و استفاده دوره ای از آن می تواند در مدیریت تورم مفید باشد.
  • داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک باید در صورت نیاز برای مدیریت ناراحتی مصرف شود. آنتی بیوتیک ها نیز ممکن است برای جلوگیری از عفونت تجویز شوند، و رعایت دوز تجویز شده ضروری است.
  • مهم است که از وارد کردن فشار به نواحی که چربی برداشت شده و به صورت تزریق شده است خودداری کنید تا امکان بهبودی مناسب فراهم شود. این شامل خودداری از خوابیدن به پهلو یا ایجاد کشش بر روی برش ها برای حداقل 4 هفته پس از جراحی است.
  • هیدراته ماندن با نوشیدن آب فراوان می تواند با ترویج انتقال مواد مغذی از طریق جریان خون به روند بهبودی کمک کند. علاوه بر این، حفظ یک رژیم غذایی سالم، از جمله چربی‌های سالم مانند ماهی قزل آلا، بادام و روغن نارگیل، می‌تواند به بهبودی کمک کننده باشد.

پیکرتراشی

نحوه خوابیدن بعد از تزریق چربی

چنانچه تزریق چربی در صورت انجام شده باشد ، بهتر است برای کاهش ورم صورت ؛ طی روزهای ابتدایی پس از تزریق در هنگام خواب سر بالاتر از سطح پایین تنه قرار گیرد.

در صورتی که تزریق چربی در بدن انجام شده باشد باید هنگام خوابیدن به نحوی بخوابید که به محل تزریق ، فشار وارد نشود.

همچنین در صورت تزریق چربی به بدن باید به منظور پیشگیری از لخته شدن خون در پاها ، راه رفتن آهسته در منزل را آغاز نمایید.

استحمام بعد از تزریق چربی

از 48 ساعت پس از تزریق چربی ، حمام کردن بلامانع است ؛ البته باید از ماساژ دادن و ایجاد فشار بر روی موضع تزریق پرهیز کرد.

ورزش بعد از تزریق چربی

انجام حرکات ورزشی سنگین تا چند هفته بعد از تزریق چربی ممنوع است ؛ اما با مشورت پزشک خود می توانید انجام فعالیت های سبک ورزشی را از چند روز بعد از تزریق شروع نمایید.

عدم تقارن بعد از تزریق چربی

در برخی موارد پس از تزریق چربی در صورت ، ممکن است فرد تا چند هفته غیر قرینگی را در صورت خود ملاحظه نماید ؛ این مسئله نگران کننده نیست و طی چند روز رفع می شود.

باید ها و نباید های تزریق چربی

دوره نقاهت بعد از تزریق چربی به صورت

سه هفته اول عبد از تزریق چربی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. رعایت مراقبت ها در این مدت باعث کسب نتایج دلخواه می شود. اما لازم به ذکر است برخی نباید ها نیز وجود دارد که لازم است رعایت کنید. همچنین در صورتی که مراقبت های بعد از تزرقی چربی به خوبی رعایت نشده باشد و یا درصد  زیادی از چربی های تزریق شده به ناحیه مورد نظر جذب شود، ممکن است نیاز به تزریق مجدد پیدا کنید.

سخن آخر

توجه داشته باشید که این فقط برخی از مراقبت‌های عمومی پس از تزریق چربی هستند و ممکن است نیازهای شما بستگی به شرایط خاص شما داشته باشد. همیشه به توصیه‌های پزشک خود پایبند بوده و در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب یا مشکل، به پزشک خود مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *