دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک (بلفاروپلاستی)

چشم ها ، افزون بر این که امکان دیدن را فراهم می کنند و از این نظر بسیار مهم و حائز اهمیت هستند از نظر زیبایی شناسی نیز به عنوان مهم ترین عضو صورت شناخته می شوند. چشم ها حالات درونی انسان را به خوبی نمایان می کنند و حتی بیانگر سن فرد نیز می باشند ؛ از این رو با افزایش سن و پیدایش علائم پیری ، زودتر از سایر اجزای چهره نسبت به آن واکنش نشان داده و حالات خستگی و پیری را به وضوح بازتاب می کنند. در ادامه دکتر موسوی زاده جراح پلک در تهران اطلاعات ویژه ای درباره جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی ارائه می دهد.

جراحی زیبایی پلک

بلفاروپلاستی چیست؟

بلفاروپلاستی یکی از انواع جراحی های زبایی پلک است که یک روش جراحی است و برای بهبود ظاهر پلک‌ها به کار می‌رود. در طول این عمل جراحی، پوست و بافت‌های موجود در اطراف پلک‌ها تغییر می کند این جراحی معمولا به دلایل زیبایی صورت انجام می‌شود. مهمترین دلیل انجام بلفاروپلاستی، کاهش علائم پیری و خستگی در ناحیه چشم است. با پیر شدن، پوست پلک‌ها کمی کشیده می‌شود و می‌تواند به شکل و ظاهر کلی چهره آسیب برساند. بلفاروپلاستی می‌تواند این مشکل را برطرف کرده و ظاهر جوان ‌تری به چهره بدهد.

خوشبختانه در حال حاضر جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی ، امکان بازگرداندن مجدد زیبایی ، طراوت و جوانی را  به پلک ها و متعاقبا چشم ها فراهم می کند.

به طور کلی عمل پلک با هدف حذف پوست اضافی و نیز پف پلک ها انجام می گیرد و جوانی را به چهره باز می گرداند.

کاربرد جراحی زیبایی پلک

عمل زیبایی پلک کاربرد های فراوانی دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

  1. شلی یا افتادگی پوست پلک را برطرف می کند.
  2. چین و چروک اطراف چشم را از بین خواهد برد.
  3. پف و تورم پلک های بالا و پایین را برطرف می کند.
  4. افتادگی که در پلک پایین وجود دارد و سبب دیده شده غیر طبیعی نواحی سفید چشم می شود را از بین می برد.
  5. پوست های اضافی را از پلک جدا می کند.
جراحی زیبایی پلک

انواع روش های جراحی برای زیبایی پلک

شاید برای شما جالب باشد که بدانید جراحی زیبایی پلک انواع مختلفی دارد. در ادامه به انواع روش های این جراحی و همچنان هر آنچه باید در خصوص انواع آن بدانید به شما خواهیم گفت:

جراحی بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی در پلک بالا و پایین انجام می شود. در طی این جراحی برس ظریفی در خط چین پلک ایجاد شده و چربی و بافت اضافه در راستای از بین بردن چین و چروک و همچنین لیفت پلک ها انجام میشود. این جراحی با حداقل تهاجم برای کسانی که دچار پف پلک هستند نیز انجام می شود. این روش محبوب ترین روش جراحی زیبایی پلک است.

جراحی کانتوپکسی

این جراحی بر روی عضله حلقوی چشم و تاندون کانتال خارجی چشم انجام می شود. این جراحی زمانی انجام می شود که لبه پل ک پایین دچار برگشت شده باشد. معمولا زمانی که پلک پاییین در اثر کهولت سن دچار کاهش خاصیت الاستیسیته و افتادگی شده باشد، موجب برگشت لبه پلک می شود که این مشکل به خودی خود مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد. با انجام این جراحی توسط متخصص این مشکل برطرف می شود.

جراحی کانتوپلاستی

برای شروع جراحی، جراح نیاز به ایجاد برشی در عضله چشمی چشم دارد. سپس، بخشی از تاندون کانتال خارجی باید بریده شود، که نیاز به جدا کردن آن از کناره کاسه چشم وجود دارد. این جراحی زمانی انجام می شود که برگشته لبه پایین چشم بسیار زیاد باشد. این جراحی همچنی ممکن است با سایر روش های جراحی زیبایی اعم از بلفاروپلاستی انجام شود.

جراحی پتوز

جراحی پتوز چشم بر روی پلک بالا تمرکز دارد و برای کسانی انجام می شود که دارای افتادگی بسیار زیاد هستند. این مشکل ممکن است ناشی از کهولت سن باشد و با به صورت ژنتیکی در فرد وجود داشته باشد. در برخی موارد افرادی که دارای این اختلال هستند، ممکن است دچار کاهش میدان دید شوند. به همین دلیل این جراحی علاوه بر جنبه زیبایی جنبه درمانی برای درمان افتادگی پلک نیز دارد.

کاندیدای مناسب جراحی زیبایی پلک

افرادی که تصمیم به انجام عمل زیبایی پلک دارند ، باید شرایط ذیل در مورد آن ها صدق نماید:

  • داشتن حداقل 35 سال
  • پف زیر چشم
  • شل شدن و آویزان شدن پوست پلک ها

لازم به ذکر است که در موارد نادر نیز افرادی که کمتر از 35 سال سن دارند و بنا به هر دلیلی با اختلالات زیبایی در پلک های خود مواجه هستند، می توانند نسبت به انجام بلفاروپلاستی  اقدام نمایند.

علاوه بر موارد فوق ، افرادی که قصد دارند جراحی زیبایی پلک انجام دهند ، باید دارای سلامت جسمی کامل بوده و به هیچ نوع بیماری خاصی مبتلا نباشند. همچنین کسانی که درصدد انجام عمل زیبایی پلک هستند، نباید انتظارات غیرمنطقی از این عمل داشته باشند.

چه کسانی برای بلفاروپلاستی مناسب هستند؟

این جراحی یک اقدام زیبایی است. بنابراین انجام آن ممکن است بنا به سلیقه فردی انجام شود. به طور کلی این جراحی برای افرادی با ویژگی های زیر مناسب است:

  • ویژگی ظاهری: اگر ظاهر پلک‌های شما باعث ایجاد میمیک صورت ناراحت در چهره شما شده است و زیبایی شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بلفاروپلاستی ممکن است برای شما مناسب باشد.
  • کاهش دامنه دید: در برخی موارد، پوست اضافی و بافت‌های ناحیه پلک می‌تواند بینایی را محدود کند. اگر دامنه دید شما به این دلیل محدود شده است، این جراحی میتواند برای شما مناسب باشد.
  • علائم افزایش سن: اگر با پیر شدن، پوست پلک‌ها کشیده شده و باعث ظاهر خسته و پیری چهره شما شده است، بلفاروپلاستی می‌تواند به شما کمک کند تا ظاهر جوانانه‌تری داشته باشید.
  • ترمیم آسیب: بلفاروپلاستی همچنین می‌تواند در ترمیم آسیب‌هایی که به پلک‌ها و ناحیه چشم وارد شده استفاده شود، از جمله آسیب‌های ناشی از تصادفات.

جراحی بلفاروپلاستی برای چه کسانی مناسب نیست؟

بلفاروپلاستی در بیشتر موارد به طور ایمن و موثر انجام می‌شود، اما در برخی موارد، این جراحی ممکن است مناسب نباشد. در زیر، برخی از شرایطی را که ممکن است باعث عدم توصیه برای انجام بلفاروپلاستی شوند، ذکر می‌کنیم:

  • مشکلات سلامت جسمی: در صورتی که عواملی مانند بیماری قلبی-عروقی، بیماری‌های خونریزی، دیابت و یا مشکلات سیستمیک دیگر در شما وجود داشته باشد، جراحی ممکن است با مشکلات جدی همراه شود. در این موارد، انجام بلفاروپلاستی باید با هماهنگی و نظارت دقیق پزشک متخصص انجام شود.
  • مشکلات چشمی جدی: اگر مشکلات چشمی مانند افتادگی شدید پلک، اختلالات در عضلات چشمی یا بیماری‌هایی مانند گلوکوم در شما وجود داشته باشد، بلفاروپلاستی ممکن است منجر به تشدید این مشکلات شود. در این موارد، نیاز به ارزیابی دقیق توسط پزشک چشم‌پزشک قبل از تصمیم‌گیری در مورد جراحی وجود دارد.
  • عدم توانایی در تحمل عمل جراحی: در صورتی که عواملی مانند عدم تحمل به بیهوشی عمومی یا مشکلات دیگر برای شما وجود داشته باشد، بلفاروپلاستی به تعویق افتاده یا منع شده می شود.

فیلم جراحی پلک بالا و پایین

02:14
truncate dir-rtl

افتادگی پلک

با جراحی زیبایی پلک نمی توان موارد زیر را اصلاح یا بهبود بخشید :

  1. چروک های اطراف پلک
  2. گودی و هاله سیاه دور چشم

اقدامات قبل از جراحی زیبایی پلک

در صورتی که برای انجام پروسه زیبایی مذکور نیازمند بیهوشی باشید ، پزشک بنا بر تشخیص خود از متقاضی درخواست رعایت اقدامات ویژه ای را می کند. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  1. از داروهای رقیق کننده خون نظیر آسپرین ، داروهای ضد انعقادی ، مسکن ها نظیر ایبوپروفن
  2.  و غیره به مدت 1 تا 2 هفته اجتناب کنید.
  3. در صورتی که دارو خاصی مصرف می کنید ، نظیر دارو فشار خون یا دیابت ، صبح روز عمل حتما از آن ها استفاده کنید. ( برای زمان دقیق مصرف دارو ، می توانید موضوع را با پزشک در میان بگذارید.)
  4. در روز انجام پروسه صورت خود را تمیز نگه دارید و به هیچ عنوان از مواد آرایشی خصوص در چشم و اطراف آن استفاده نکنید.

اقدامات بعد از جراحی زیبایی پلک

بعد از انجام بلفاروپلاستی در تهران ، پزشک از آنتی بیوتیک موضعی برای کاهش خطر ابتلا به عفونت بهره می برد. سپس به اندازه مورد نیاز روی محل مورد نظر را می بندد. عموما نیازی به پانسمان کامل نیست. بعد از خارج شدن از محیط درمانی برای مراقبت بعد از جراحی زیبای پلک از نتیجه فرآیند عمل و حفظ سلامتی خود مراقبت های زیر را انجام دهید:

  • اولین روز بعد از عمل ، هر 60 دقیقه یک بار به مدت 15 الی 10 دقیقه کمپرس آب سردی روی چشم های خود قرار دهید. بدین ترتیب تورم و کبودی به حداقل می رسد.
  • در دومین روز بعد از عمل هر چند ساعت یک بار از کمپرس آب سرد به مدت 10 الی 15 دقیقه بهره مند شوید.
  • در سومین روز یعنی پس از گذشت 48 ساعت از پروسیجر عمل زیبایی پلک از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  • بهتر است در دوران نقاهت جراحی زیبایی پلک از انجام کارهایی که نیازمند تمرکز چشمی هستند ، کاملا پرهیز کنید.
  • حدود یک هفته بعد از عمل ، بخیه ها کشیده می شوند ؛ تا قبل از کشیدن بخیه ها ، هنگام حمام کردن ، هرگز اجازه ندهید آب با صورت و به خصوص چشم های شما در تماس قرار گیرد.
  • پس از عمل احساس کشیدگی ، سوزش ، خارش و ترشح چشم دارید که کاملا طبیعی است. برای رفع این عارضه پزشک قطره و پماد های چشمی برای شما تجویز می کند.

نحوه جراحی زیبایی پلک

جراحی پلک ، معمولا با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود ؛ از این رو نیازی به بستری شدن ندارد. البته لازم به ذکر است که در برخی موارد و با توجه به شرایط بیمار ، عمل پلک ممکن است تحت بیهوشی عمومی انجام پذیرد.

جراحی پلک بالا

به طور کلی ، برش مورد نیاز برای بلفاروپلاستی می تواند هم با چاقوی جراحی و هم با لیزر ، انجام پذیرد. در عمل پلک بالایی یا اصطلاحا فوقانی ، باید کیسه های چربی و پوست اضافی پلک ها را برداشت و موقعیت و شکل پلک بالایی را بهبود بخشید.

04:15
truncate dir-rtl

زمان مناسب جراحی زیبایی پلک

توجه داشته باشید ؛ در صورتی که افتادگی پلک بالا زیاد باشد ، می تواند میدان دید را محدود کند ؛ بنابراین ، در چنین مواردی ، جراحی زیبایی پلک در تهران علاوه بر بهبود ظاهری پلک ها سبب اصلاح میدان دید نیز می شود.

در عمل زیبایی پلک فوقانی ، خط برش در ناحیه چین های پشت پلک ، مخفی شده و به هیچ عنوان قابل رویت نیست.

جراحی پلک پایین

جراحی زیبایی پلک پایینی یا تحتانی ، با هدف رفع پف زیر پلک انجام می گردد.

لازم به ذکر است که رفع پف زیر پلک می تواند به یکی از دو حالت زیر انجام شود :

  1. رفع پف پلک با برداشتن چربی های اضافی
  2. برطرف نمودن پف پلک با جابه جا کردن چربی های اضافی یا پخش کردن آن
  3. ادغام هر دو روش

در عمل پلک تحتانی ، برش مورد نیاز ، یا در بخش ملتحمه چشم ( داخل پلک ) یا در زیر خط مژه ایجاد می شود که در هر دو حالت پنهان بوده و قابل تشخیص نیست.

عوارض جراحی پلک

این که عوارضی که بعد از جراحی زیبایی پلک شامل حال شما می شود به چه میزان و تا چه اندازه ای است ، تا درصد زیادی به تبحر پزشک و سپس به ویژگی های بدنی شما بستگی دارد. لذا برای داشتن پروسه عمل زیبایی پلک ایده آل ، حتما در انتخاب پزشک خود دقت داشته باشید.

عارضه های طبیعی بعد از بلفاروپلاستی معمولا طی مدت زمان کوتاهی از بین می روند. همچنین رعایت مراقبت های بعد از عمل ، نظیر بخور ، قطره ، پماد و غیره به خصوص در طول شب ، می تواند این عارضه ها را کاهش دهد. این عوارض شامل موارد زیر هستند:

  • احساس خارش و سوزش در محل و اطراف زخم
  • ترشح چشمی

اما عوارض بلند مدتی نیز هستند که ناشی از عدم تبحر پزشک می باشند این عوارض شامل موارد زیر می باشند:

  • دو بینی
  • عدم بستن کامل پلک ها
  • بی حسی در پلک ها
  • عفونت پلک
  • تشکیل اسکار
  • عدم رفع تمامی پوست اضافه ها

هزینه جراحی زیبایی پلک

هزینه بلفاروپلاستی شامل مواردی از جمله موارد زیر است:

  1. آزمایش های مورد نیاز نظیر آزمایش خون
  2. داروهای مورد نیاز
  3. مراقبت های بعد از جراحی پلک
  4. هزینه کلینیک یا بیمارستان انتخابی
  5. دستمزد پزشک
  6. میزان تغییرات مورد نیاز

با توجه به موارد گفته ، امکان ذکر قیمت دقیق این پروسه زیبایی وجود ندارد. بنابراین شما می توانید برای اطلاع از هزینه دقیق جراحی زیبایی پلک در تهران ، ابتدا جراح پلاستیک مورد نظر خود را انتخاب کنید. جراح پلاستیک ، طی جلسه معاینه هزینه پرداختی را با توجه به ویژگی های منحصر به فرد شما اعلام می کند.

آیا زیبایی پلک بدون جراحی امکان پذیر است؟

بله، برای بهبود ظاهر پلک‌ها و رسیدن به زیبایی بدون نیاز به جراحی، روش‌های غیرجراحی موجود است. این روش‌ها می‌توانند به صورت غیرتهاجمی و غیرتهاجمی غیرجراحی انجام شوند و در برخی موارد می‌توانند نتایج قابل قبولی را به ارمغان بیاورند. در زیر، چند روش غیرجراحی برای بهبود ظاهر پلک‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • تزریق بوتاکس: این روش، با تزریق مقدار کوچکی از بوتاکس به عضلات پلک، به آنها کمک می‌کند که به مدت معینی آرام شده و از ایجاد چین و چروک در پلک جلوگیری می‌کند.
  • روش‌های لیزر: لیزرها می‌توانند برای بهبود ظاهر پلک‌ها مفید باشند. به عنوان مثال، لیزر CO2 ممکن است برای برجستگی‌های پوستی، ریزش پوست و کاهش پفی پلک‌ها استفاده شود.
  • فیلرها: استفاده از فیلرها می‌تواند به پر کردن حجم کمبودهای پوستی در اطراف پلک‌ها، بهبود مدل پلک و آرایش چشم کمک کند.
  • استفاده از محصولات مراقبتی: مراقبت‌های پوستی مرتب و استفاده از محصولات ضدپیری می‌تواند به رطوبت رسانی، تغذیه و تقویت پوست پلک‌ها کمک کند و ظاهر آنها را بهبود بخشد.

مهم است بدانید که هر روش غیرجراحی نتایج متفاوتی دارد و تأثیر آنها ممکن است موقت باشد. علاوه بر این، نتایج واقعی و قابل مشاهده به میزانی که در جراحی بلفاروپلاستی دست یافت می‌شود، از طریق روش‌های غیرجراحی معمولا بسیار کمتر است. برای انتخاب بهترین روش برای شما، مشاوره با پزشک متخصص و ارزیابی دقیق وضعیت شما ضروری است.

مطالب مرتبط