دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی

ساختار بینی از استخوان ، غضروف ، بافت چربی زیر پوستی و پوست تشکیل شده است. بینی هایی که پوست آن ها از ضخامت زیادی برخوردار است و غضروف های ضعیفی دارند را اصطلاحا بینی گوشتی می نامند. اگر ساختار بینی های گوشتی با دیگر اجزای صورت تناسب نداشته باشد ، افراد برای ایجاد تناسب بیشتر نیازمند جراحی بینی گوشتی می شوند. در ادامه قصد داریم جراحی بینی را بیشتر شرح دهیم. از این رو شما را برای خواندن ادامه مطلب دعوت می کنیم.

جراحی بینی گوشتی

جراحی بینی گوشتی

افرادی که دارای بینی گوشتی می باشند ، به دلیل ویژگی هایی که برای آن ذکر نمودیم ، عموما از شکل ظاهری بینی خود ناراضی هستند و به منظور دستیابی به یک بینی با ویژگی های ایده آل تمایل به انجام جراحی زیبایی بینی دارند.

جراحی این نوع از بینی ها ، جراحی بینی گوشتی نامیده می شود ؛ از آن جا که مبنای عمل ایجاد تغییرات بر روی استخوان بینی می باشد ، عمل زیبایی بینی گوشتی به دلیل دارا بودن پوست ضخیم و غضروف ضعیف ، کمی دشوارتر از جراحی بینی استخوانی می باشد و از این رو انجام جراحی این نوع از بینی ها ، مستلزم انتخاب یک جراح مجرب و چیره دست می باشد.

انواع بینی گوشتی

بینی های گوشتی به دو دسته تقسیم می شوند :

  1. بینی هایی که پوست آن ها از غدد سبابه زیادی برخوردار است و میزان چربی ای که تولید می کنند نیز بسیار بالا است.
  2. بینی هایی که میزان منافذ باز پوست آن ها بسیار زیاد است.

لازم به ذکر است ، که در حال حاضر کسب نتایج خوب و ایده آل از جراحی این نوع از بینی های گوشتی نسبت به نوع دوم ، امکان پذیرتر است.

آیا پس از جراحی بینی گوشتی ، فرم قبلی بینی بازگشت پذیر است ؟

در گذشته تکنیک عمل زیبایی بینی ، بر این اساس استوار بود که طی آن استخوان و غضروف بینی باید تراش داده می شد ( رینوپلاستی حالتی کاهنده داشت ) و از آن جا که بینی های گوشتی ، غضروفی ضعیف دارند چنانچه طی جراحی زیبایی بینی ، غضروف آن ها تراشیده شود ، شاید تا مدتی حالتی خوش فرم به خود بگیرند ؛ اما پس از مدتی به دلیل این که غضروف آن ها نازک شده است ، توان تحمل سنگینی پوست بینی را نداشته و قاعدتا با گذشت زمان مجددا به حالت سابق خود باز می گردند.

اما در تکنیک های نوین عمل بینی گوشتی از طریق تقویت استحکام اسکلت بینی ، اقدام به استقامت سازی در اسکلت بینی می نمایند ؛ این اقدام منجر به بهبود نتایج جراحی بینی گوشتی شده و نتایجی ماندگار برای این نوع از بینی ها رقم می زنند.

البته لازم به ذکر است که به طور کلی ، نمی توان از نتیجه عمل بینی گوشتی توقع دستیابی به بینی هایی کوچک و ظریف را داشت ؛ چرا که ویژگی های این نوع از بینی ها امکان کوچک نمودن بیش از حد بینی و همچنین امکان مانور جراح بینی در حین عمل را محدود کرده و در کل ، بهترین مدل جهت جراحی  زیبایی بینی های گوشتی ، مدل طبیعی می باشد.

صحبت های دکتر موسوی زاده بهترین جراح پلاستیک تهران درباره برگشت پذیری جراحی بینی

چرا نوک بینی های گوشتی افتاده است؟

ز دیگر ویژگی های بارزی که برای بینی های گوشتی می توان ، برشمرد ؛ نوک پهن و افتاده آن می باشد ؛ استخوان و غضروف این نوع از بینی ها ، به دلیل ضخامت زیادی که پوست آن ها دارد ، به وضوح قابل مشاهده نیست.

دلیل افتادگی و پهنای نوک بینی های گوشتی ، ناشی از فشاری است که به دلیل سنگینی پوست بینی بر غضروف های بینی وارد می شود.

اهمیت انتخاب جراح بینی در جراحی بینی گوشنی

میزان مهارت و تجربه جراح بینی در کسب نتیجه رضایت بخش از عمل زیبایی بینی تاثیری مستقیم دارد ، لذا افراد باید نهایت دقت و ظرافت را در راستای انتخاب بهترین جراح بینی به کار گیرند ؛ تا بدین ترتیب ، به نتایج دلخواه خود از انجام این جراحی ، دست یابند.

زیرا در غیر این صورت ، ممکن است نه تنها نتیجه ایده آل خود از انجام این پروسه زیبایی را کسب ننمایند ، بلکه متحمل عوارضی ؛ از جمله عدم تقارن سوراخ های بینی ، غیرقرینگی ، کجی ، اختلال تنفسی ، بیش از حد سر بالا شدن بینی و غیره گردند که به منظور تصحیح این اختلالات باید مجددا تحت عمل زیبایی بینی ( جراحی بینی ترمیمی ) قرار گیرند.

لازم به ذکر است که متاسفانه گاهی برخی از این عوارض جبران ناپذیر بوده و حتی با انجام جراحی مجدد بینی نیز امکان اصلاح آن ها وجود ندارد.

از این رو نقش جراح بینی در نتیجه تغییر فرم بینی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در حقیقت می توان گفت که نتیجه این جراحی در گرو تبحر و مهارت جراح پلاستیک بینی می باشد.

جراحی بینی گوشتی - دکتر موسوی زاده

روش های جراحی بینی گوشتی

به طور کلی اعمال جراحی زیبایی بینی ؛ به دو روش باز و بسته قابل انجام می باشند که در ادامه به شرح توضیحاتی مختصر درباره هر یک خواهیم پرداخت.

جراحی به روش باز

در این روش ، شکاف های مورد نیاز به منظور عمل بینی گوشتی در داخل و بیرون بینی بیمار ایجاد می شوند تا بدین ترتیب بتوان پوست بینی را از روی استخوان زیرین آن بلند کرده و به ساختار بینی دست یافت. در رابطه با برشی که در بخش خارجی بینی ایجاد می گردد ؛ باید اشاره داشت که این برش ، در قسمت مابین سوراخ های بینی که در اصطلاح پزشکی به کلوملا موسوم است ؛ ایجاد می شود.

همانطور که اشاره شد در عمل به روش باز ، برشی در بخش کلوملای بینی بیمار زده می شود که امکان بلند کردن پوست از روی اسکلت بینی را برای جراح فراهم می آورد. قاعدتا در روش باز ؛ به دلیل برش ایجاد شده در کلوملا ، جراح دسترسی بیشتری به ساختمان بینی خواهد داشت و در نتیجه با سهولت بیشتری می تواند تغییرات مورد نظر خود را بر روی بینی بیمار اعمال نماید.

از مزایای عمل به روش باز ، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

  • مشاهده مستقیم غضروف و استخوان های بینی
  • اصلاح فرم بینی با دقت بالا

 

جراحی به روش بسته

در این روش از جراحی بینی گوشتی ، تنها چند برش ظریف در داخل سوراخ های بینی ایجاد می گردد و برشی بر روی بخش کلوملای بینی ایجاد نخواهد شد.

بالطبع به دلیل عدم ایجاد برش کلوملا ، وسعت دید جراح در روش بسته محدود می باشد و از این رو عمل بسته ، تنها برای ایجاد تغییرات جزئی و محدود گزینه مناسبی خواهد بود.

ناگفته نماند که درعمل به روش بسته ، جراح دید کاملی به ساختار بینی ندارد و اعمال تغییرات مورد نظر بر روی بینی در این روش ؛ مستلزم مهارت و تجربه بالای جراح می باشد.

مزایای عمل به روش بسته عبارتند از :

  • کوتاه تر شدن مدت زمان عمل
  • کاهش تورم ناشی از جراحی
  • دوره نقاهت کوتاه تر

اما با این وجود به علت محدودیت روش بسته ؛ اکثر جراحان ، عمل باز بینی را نسبت به روش بسته ارجح دانسته و در عمده موارد از این روش استفاده می کنند.

جراحی ترمیمی در بینی های گوشتی

افرادی که قبلا عمل بینی گوشتی انجام داده اند و پس از آن بنا به هر دلیلی از نتیجه عمل خود ناراضی هستند ؛ به عنوان مثال ایرادات بینی برخی افراد پس از عمل به طور کامل از بین نرفته و تصحیح نشده یا به دلیل عدم تبحر پزشک ، فرم سابق بینی بازگشته است. همچنین بینی برخی از افراد نیز پس از این جراحی متوجه ایرادات و نواقص جدیدی همچون سربالا شدن ، غیرقرینگی و غیره شده است ؛ می توانند جهت اصلاح مشکلات موجود در بینی خود اقدام به انجام عمل ترمیمی بینی نمایند.

البته شایان ذکر است که در صورت تصمیم به انجام جراحی ترمیمی بینی باید حداقل یک سال از جراحی بینی گوشتی قبلی شما گذشته باشد ، چرا که تا قبل از پایان یک سال بافت های بینی ملتهب بوده و روند ترمیم آن نیز فعال است.

همچنین به دلیل وجود تورم در بینی تا یک سال بعد از جراحی اولیه ، برخی از ایرادات بینی قابل مشاهده نبوده و پس از رفع کامل تورم نمود خواهند یافت ؛ بنابراین یکی دیگر از دلایل مهمی که بر عدم انجام جراحی ترمیمی قبل از یک سال از جراحی قبلی ، تاکید می کند ، همین مسئله است.

توجه داشته باشید که این مسئله در مورد بینی های گوشتی که پوست ضخیمی دارند ، بیشتر مورد تاکید است ، زیرا مدت زمانی که طول می کشد تا پوست این نوع از بینی ها به اسکلت زیرین خود متصل گردند ، حداقل بینی 12 تا 18 ماه به طول می انجامد.

آیا جراحی بینی گوشتی سخت تر است ؟

انجام جراحی برای دکتر با سابقه و حاذق تفاوت چندانی در نوع بینی فرد متقاضی ندارد. اما در روند عمل زیبایی بینی گوشتی به نسبت دیگر گونه از دماغ طبیعتا بخاطر خصیصه های ظاهری نیاز به تغییرات بیشتری است و این موضوع کمی روند عمل بینی گوشتی را تغییر می دهد که افراد بر این فکر هستند که این عمل سخت تر است در صورتیکه برای پزشک با تجربه سختی در کار نیست و به راحتی می تواند از پس پروسه پیش رو بر بیاید. کمی میزان تفاوت در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی گوشتی با دیگر نوع وجود دارد ؛ مدت این دوره برای بینی های گوشتی رو به افزایش است و زمان بیشتری جهت بهبودی کامل مورد نیاز است. برای مشاهده نتیجه نهایی به صورت واضح و بدون تورم و کبودی زمان بیشتری احتیاج می باشد ، همچنین مدت بیشتری بایستی چسب بر روی بینی گذاشته شود.

دوره نقاهت و ریکاوری بعد از جراحی بینی گوشتی 

پزشک معالج به شما این توصیه را دارد که بهتر است در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر به دکتر مراجعه کنید:

  • در صورت خون دماغ شدن
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ مکرر
  • احساس سرگیجه و گیجی
  • درد شدید در قسمت بینی و اطراف آن
  • مشکل در تنفس
  • تپش قلب بالا

هزینه جراحی بینی گوشتی

برای اطلاع از قیمت نهایی این فرآیند باید یکسری فاکتورهای تاثیر گذار را مورد بررسی قرار دهید. اعم از :

  • دستمزد جراح
  • مکان جغرافیای کلینیک
  • تیم بیهوشی
  • روش جراحی
  • میزان اصلاحات وارده
  • داروهای حین و بعد از عمل

و دیگر موارد همگی از عوامل موثر بر تعیین هزینه نهایی عمل زیبایی بینی گوشتی می باشد. نحوه جراحی برای هر شخص متفاوت است در نتیجه برای دانستن رنج قیمت نهایی بهتر است در جلسه مشاوره قبل از روند مذکور با پزشک مشارکت کنید که بعد از بازگو کردن تمایلات و توقعات شما از جراحی و شنیدن توصیه های مهم دکتر در این باره شما می توانید قیمت نهایی را محاسبه کنید.

مطالب مرتبط