عمل جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی : بینی یکی از پیچیده ترین ارگان های بدن می باشد که سلامت آن در حفظ ایمنی بدن تاثیر بسزایی دارد ، لذا بروز هر گونه ایراد و اختلال در عملکرد آن می تواند مکانیزم حیاتی و مهم بینی را تحت الشعاع قرار داده و سلامت فرد را به مخاطره بیاندازد. ( فوق تخصص جراحی پلاستیک )

یکی از اختلالات و اشکالات حادّی که نسبتا شیوع گسترده ای داشته و بسیاری از افراد با آن درگیر هستند ، پولیپ بینی می باشد.

این عارضه ، زمانی حادث می شود که مخاط بینی ( فضای پوشاننده داخل بینی ) بیش از حد طبیعی رشد نماید.

لازم به ذکر است که رشد بیش از اندازه مخاط داخلی بینی می تواند ناشی از علل مختلفی باشد که عمده ترین عامل آن مواجهه با مواد حساسیت زا و آلرژن ها می باشد.

پولیپ بینی چیست ؟

پولیپ بینی به توده ای نرم ( غیرسرطانی ) اشاره دارد که در مجاری بینی و سینوس ها قرار دارد. لازم به ذکر است که پولیپ بینی در صورت کوچک بودن ، مشکلی به دنبال نخواهد داشت ؛ اما چنانچه بزرگ تر شود می تواند سبب انسداد مجرای تنفسی شده و منجر به اختلال در حس بویایی و همچنین بروز عفونت های مکرر شود و حتی در صورت عدم درمان می تواند سلامت فرد را به مخاطره بیاندازد.

تشخیص پولیپ بینی

در وهله اول ، پزشک مبادرت به معاینه بالینی بیمار می نماید و در صورت ضرورت ، به منظور بررسی های بیشتر و دقیق تر پولیپ ها و محرز شدن اندازه و تعداد آن ، برای وی آزمایشات مخصوصی تجویز می نماید.

توجه داشته باشید که در برخی موارد ممکن است که برای تشخیص محل دقیق پولیپ و اندازه واقعی آن ، پزشک درخواست سی تی اسکن و MRI بدهد.

علل بروز پولیپ بینی

پولیپ بینی ، عمدتا در پی عفونت های مکرر ، برخی اختلالات دارویی ، التهابات مزمن ناشی از آسم ، آلرژی ،عفونت های مداوم و حساسیت های دارویی نمود می یابد.

لازم به ذکر است که در کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک ، علاوه بر موارد فوق ؛ خود این بیماری نیز می تواند منجر به ابتلا به پولیپ بینی شود.

علائم پولیپ بینی

پولیپ بینی ، غالبا دردی به همراه ندارد و علامت خاصی ندارد ؛ اما همانطور که اشاره شد در صورتی که بزرگ شده و راه های هوایی بینی را مسدود کند می تواند علائم ذیل را به دنبال داشته باشد :

• انسداد و احتقان بینی
  • آبریزش بینی
  • اختلال بویایی و چشایی
  • تنفس دهانی
  • احساس فشار و درد در صورت یا سر
  • خروپف شبانه
  • تغییرات صدا
  • آپنه خواب ( قطع تنفس ناگهانی در حین خواب )

درمان پولیپ بینی

اولین راه برای درمان پولیپ بینی ، دارودرمانی می باشد ؛ درمان پولیپ بینی با دارو در موارد مورد استفاده قرار می گیرد که رشد مخاط بینی به تشکیل پولیپ منجر نشده باشد ( البته باید توجه داشت که حتی در صورت عدم تشکیل پولیپ نیز فرد احساس انسداد و احتقان بینی خواهد داشت ) در راستای اصلاح حساسیت یه وجود آمده می توان از درمان دارویی استفاده کرد و نیازی به انجام جراحی پولیپ بینی نمی باشد.

اما چنانچه درمان با دارو با موفقیت همراه نباشد باید از طریق جراحی پولیپ بینی می باشد ، لازم به ذکر است که امروزه رایج ترین روش جهت رفع پولیپ بینی ، جراحی آندوسکوپیک سینوس می باشد و می توان از طریق آن اقدام به درمان نمود.

قطعی ترین راه برای درمان این مشکل ، جراحی پولیپ بینی می باشد که از طریق جراحی آندوسکوپی سینوس ، صورت می پذیرد. شایان ذکر است که انجام همزمان جراحی آندوسکوپی سینوس و پولیپ بینی امکان پذیر است.

به منظور انجام این جراحی ، از لنزهای مخصوص و نیز ابزاری خاص به نام آندوسکوپ استفاده می شود ؛ جراح متخصص به کمک این ابزارها اقدام به تراشیدن پولیپ بینی نموده و آن ها را خارج می سازد.

هجده − سه =

Call Now Buttonتماس با دکتر