دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
جراحی بینی ترمیمی

جراحی بینی ترمیمی

در برخی موارد ممکن است که افراد از نتیجه جراحی بینی خود رضایت کامل نداشته باشند ، در چنین مواردی پس از گذشت حداقل یکسال از جراحی بینی اول خود اقدام به انجام جراحی بینی ترمیمی ( Revision Rhinoplasty ) ، می نمایند. در صورتی که شما نیز به انجام این پروسیجر تمایل دارید ، به پیشنهاد دکتر سید مهدی موسوی زاده ، بهترین جراح بینی تهران جهت مطالعه دقیق این مطلب با ما همراه باشید.

جراحی بینی ترمیمی

شایان ذکر است که انجام عمل ترمیمی بینی ، پیش از یکسال امکان پذیر نخواهد بود ، چرا که تا قبل از این بازه زمانی هنوز روند ترمیم زخم ها کامل نشده و بافت بینی برای جراحی ثانویه آمادگی لازم را ندارد.

جراحی بینی ترمیمی چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

جهت برطرف نمودن مشکلات ذیل ، می توان نسبت به انجام جراحی ترمیمی بینی اقدام نمود :

  • انسداد مجاری بینی و اختلالات تنفسی
  • افتادگی نوک بینی
  • کج شدن بینی
  • بد فرم شدن بینی
  • غیر قرینگی بینی
  • عدم تقارن سوراخ های بینی
  • کاهش یا افزایش پل بینی
  • باریک شدن بیش از حد بینی
  • سر بالا شدن بیش از اندازه بینی

نکات مهم درباره جراحی بینی ترمیمی

افرادی که بنا به هر دلیلی تمایل به انجام جراحی ثانویه دارند ، باید نکات ذیل را مد نظر قرار دهند :

  • همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد ، جهت جراحی انجام ثانویه ؛ باید یک سال از جراحی قبلی گذشته باشد.
  • برای انجام عمل بینی ترمیمی ، نباید هیچ گونه زخمی در داخل بینی وجود داشته باشد یا در صورت وجود ، میزان آن بسیار ناچیز باشد.
  • این افراد باید در سطح انتظارات خود واقع گرا باشند.
  • باید این موضوع را در نظر داشته باشند که با هر بار جراحی مجدد بینی ، پیچیدگی های عمل نیز بیشتر می شود.
  • در برخی موارد ، ممکن است که چهارچوب بینی ، دچار عدم سلامت کافی بوده و از این رو ، توان تحمل یک جراحی دیگر را نداشته باشد ؛ در این موارد ، باید بیش از یکسال صبر کرد و حتی در پاره ای موارد باید از انجام جراحی بینی ثانویه صرف نظر نمود.

جراحی بینی ترمیمی

علل انجام جراحی بینی ترمیمی :

جراحی بینی روش است که امروزه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است زیرا پروسه ایست که در جهت درمان و زیبایی کاربرد های بسیاری دارد. فرآیند مذکور ایمن و کم تهاجم بوده که البته اگر توسط دکترسید مهدی موسوی زاده ،پزشک با تجربه و حاذق تهران صورت بگیرد. در غیر اینصورت این احتمال وجود دارد که عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار در پی داشته باشد. همچنین ممکن است فرم نهایی بینی مد نظر فرد زیبا جو قرار نگیرد.

در اینصورت شخص مجبور به تکرار جراحی بینی است که به انجام ثانویه این روند عمل ترمیمی بینی گفته می شود. جراحی ترمیمی همانند جراحی اولیه می تواند شکل و ظاهر دماغ را تغییر دهد و همچنین قادر به بهبود ایرادات به وجود آمده نیز می باشد. نکته قابل تامل در این روش این است که نتیجه نهایی علاوه بر زیبایی مد نظر فرد بایستی بهبود ایرادات تنفسی را به همراه داشته باشد.

روش انجام جراحی بینی ترمیمی

عمل بینی ترمیمی نیز مشابه جراحی اولیه بینی ؛ به دو روش باز و بسته قابل انجام می باشد و این مسئله که کدام روش برای انجام این جراحی مناسب تر است ، بر اساس صلاحدید جراح و وسعت ایرادات بینی و شرایط بیمار تعیین می گردد.

لازم به ذکر است که در صورت برگزیدن یک جراح پلاستیک بینی متبحر و با تجربه ، در وهله اول تلاش خواهد شد که جهت رفع نقایص بینی از زخم های داخلی قبلی استفاده گردد و برش جدیدی در بینی ایجاد نشود.

اما چنانچه بنا به هر دلیلی ، این اقدام میسر نگردد ؛ جراح چند برش ظریف خارجی در بینی بیمار لحاظ کرده و مبادرت به اعمال اصلاحات مورد نیاز بر روی بینی می نماید.

توجه داشته باشید از آن جا که در جراحی ثانویه بینی ، نیاز به دسترسی گسترده به ساختار غضروفی – استخوانی بینی وجود دارد ؛ بهتر است که این عمل جراحی به روش باز انجام شود ؛ چرا که در روش باز ، جراح به کل ساختار داخلی بینی دسترسی داشته و به راحتی می تواند تغییرات لازم را بر روی بینی لحاظ نماید.

دوره ریکاوری بعد از جراحی بینی ترمیمی چقدر است ؟

در ابتدا لازم به ذکر است که دوره ریکاوری جراحی در بینی ( فارغ از جراحیاولیه بینی یا ثانویه ) ، با توجه به شرایط بدنی و وسعت عمل جراحی ، در هر فردی متفاوت است ؛ لذا به طور مشخص نمی توان گفت که دوره ریکاوری این پروسه چقدر است. البته باید خاطر نشان نمود که چنانچه این جراحی ، توسط بهترین جراح صورت پذیرد ؛ قاعدتا علاوه بر حصول نتایج قابل قبول ، دوره نقاهت و ریکاوری کوتاهی نیز خواهد داشت.

به طور کلی ، دیدن نتیجه نهایی جراحی بینی ترمیمی در افرادی که پوست بینی نازکی دارند ، حدودا پس از 12 – 6 ماه و در افرادی که پوست بینی آن ها ضخیم است تقریبا پس از 2 سال نمایان می گردد.

جراحی بینی ترمیمی در استخوانی شایع تر است یا گوشتی ؟

به طور کلی اشخاصی که بینی گوشتی دارند پس از انجام جراحی اولیه دچار مشکلاتی چون تورم بیش از حد می باشند، در صورتی که جراحی اولیه خود را پیش پزشکی که تجربه کافی در این زمینه ندارد انجام داده باشند ممکن است بینی شان دچار افتادگی شود.

معمولا این اشخاص شکایاتی در زمینه افتادگی نوک بینی ، کج شدن بینی ،قرینه نبودن سوراخ های بینی و مشکلات تنفسی دارند.

آیا درجراحی بینی ترمیمی نیازبه اضافه کردن پروتز یا گرافت دارد؟

این موضوع کاملا بستگی به شرایط اشخاص وتغییرات مورد نیاز در بینی هر شخص دارد که کاملا بین افراد متفاوت می باشد.به طور کلی این عمل بسیار عمل پیچیده ای است.، بنابراین نمی توان در مورد این مساله نظر قطعی داد . در برخی از موارد ترمیم تنها ملزم خارج کردن استخوان ها و یا غضروف های اضافی می باشد اما در مواردی نیاز به ایجاد تغییرات بسیار زیادی می باشد و همچنین اگر مقادیر بسیار زیادی غضروف در عمل ترمیمی از بینی خارج شوند باعث افتادگی آن خواهند شد و در این موارد برای ترمیم بینی باید از گرافت استفاده شود.گاهی اوقات نوک بینی بیش از اندازه نوک تیز می باشد یا پل بینی دچار افتادگی شده است.

گرافت ها می توانند طبیعی یا سیلیکونی باشند و انتخاب نوع آن کاملا بر عهده بهترین جراح بینی است.غضروف گوش و یا استخوان دنده از نمونه های گرافت طبیعی هستند.

چه زمانی می توان جراحی بینی ترمیمی را انجام داد ؟

  • حداقل یک سال از روند عمل اولیه گذشته باشد.
  • اگر در واقعیت فرم و ظاهر بینی ایرادی دارد دست به تغییر فرم دماغ خود بزنید.
  • در مواردی که بعد از رینوپلاستی نواقصی در ساختار به وجود آمده باید به جراح مراجعه کرد جهت انجام دوباره عمل.

طبیعتا انجام جراحی ترمیمی به نسبت عمل اولیه بسیار پیچیده است زیرا در عمل اول تغییراتی رخ داده است در ساختار استخوان و غضروف رخ داده است که در پروسه ترمیمی بینی جراح خیلی تغییرات اساسی نمی تواند ایجاد کند و تنها می تواند ایرادات رخ داده شده را بهبود ببخشد. در نتیجه همانطور که در جراحی بینی بیان شد که توقعات عقلانی و معقول از نتیجه داشته باشید در اینجا هم تاکید بیشتری به این نکته داریم زیرا بینی برای دومین بار تحت رینوپلاستی قرار گرفته است.

چسب زدن به بینی بعد از جراحی ثانویه

جراحی بینی ترمیمی ، با توجه به اینکه نسبت به عمل اول چالشی تر می باشد مراقبت های بعد از عمل بیشتری نیز احتیاج خواهد داشت .بعد از انجام این پروسه حتما مرتب و کاملا سروقت و صحیح به بینی تان چسب بزنید و از افتادگی ، تورم و اسکار جلوگیری کنید

سخن آخر

همانطور که خواندید در این مقاله درباره جراحی بینی ترمیمی ، اطلاعاتی دادیم. افرادی که تمایل به انجام این پروسه زیبایی را دارند ، بهتر است در انتخاب بهترین جراح بینی تهران دقت بسیاری داشته باشند. چرا که این پروسیجر به مراتب فرآیند پیچیده تری نسبت به پروسه عمل اولیه دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *