جراحی انحراف بینی

انحراف بینی یکی از رایج ترین اختلالات بینی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند ، این عارضه در صورت حاد بودن نیاز به عمل جراحی انحراف بینی خواهد داشت.

شما می توانید با مطالعه مقاله پیش رو با مفهوم انحراف بینی ، علل بروز  آن ، علائم و نیز راه های درمان آن آشنا شوید.

انحراف بینی چیست ؟

تیغه بینی یا Septum ، یکی از اجزای تشکیل دهنده بینی می باشد. جنس تیغه بینی از غضروف است ، این تیغه موظف به جداسازی حفره های بینی از هم می باشد ؛ لذا در حالت نرمال می بایست دقیقا در مرکز بینی واقع شود تا بدین ترتیب سوراخ های بینی را به صورت مساوی تقسیم نماید.

تیغه بینی در برخی افراد در مرکز قرار نگرفته است و به سمت راست یا چپ متمایل است یعنی در واقع ، دچار انحراف است.

جراحی انحراف بینی

علل ایجاد انحراف بینی :

• انحراف بینی ممکن است به صورت مادرزادی رخ دهد یا این که در اثر آسیب دیدگی بینی ایجاد گردد.
  • این عارضه غالبا با بالا رفتن سن ، شدت می یابد.

علائم انحراف بینی :

به طور کلی انحراف بینی منجر به بروز علائم ذیل می گردد :

1. انسداد حفره های بینی
  2. عفونت سینوس ها
  3. احساس سر درد
  4. خشکی حفره های بینی
  5. خروپف در حین خواب
  6. احساس فشار در داخل بینی
  7. بروز ترشح در پشت حلق
  8. خونریزی بینی ناشی از خشکی سطح تیغه بینی
  9. اشکال در تنفس ؛ بخصوص از طریق یکی از حفره های بینی
  10. چنانچه علائم فوق را داشتید سریعا به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.
  11. توجه داشته باشید که در موارد حاد ، امکان دارد فرد با درد صورت نیز مواجهه داشته باشد.

نحوه تشخیص انحراف بینی :

به منظور تشخیص و تایید این اختلال ، افراد باید به پزشک مراجعه نمایند.

پزشک در ابتدا جهت تشخیص بیماری ؛ سوراخ های بینی بیمار ، اندازه حفره های بینی و موقعیت قرارگیری تیغه بینی را مورد بررسی قرار می دهد.

پس از آن با طرح سوالاتی درباره مشکلات سینوسی ، اشکالات تنفسی ، خرو پف در هنگام خواب و غیره سعی در تشخیص قطعی بیماری خواهد داشت.

درمان انحراف بینی :

توجه داشته باشید که در بسیاری موارد ، انحراف بینی نیاز به درمان خاصی ندارد ؛ البته در صورتی که انحراف بینی سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی افراد شده و کیفیت زندگی ایشان را تحت الشعاع قرار داده باشد ، می بایست حتما تحت درمان قرار گیرد.

در ابتدای پروسه درمان ، پزشک از طریق تجویز داروهای ضد احتقان ، اسپری های استروئیدی بینی و آنتی هیستامین اقدام به درمان بیماری می نماید.

البته چنانچه انحراف بینی با مصرف دارو بهبود نیابد ؛ پزشک جهت درمان این عارضه جراحی انحراف بینی را پیشنهاد خواهد کرد.

لازم به ذکر است که درمان قطعی انحراف بینی ، جراحی انحراف بینی می باشد.

جراحی انحراف بینی :

جراحی انحراف بینی یا سپتوپلاستی نوعی عمل بینی است که در حوزه اعمال جراحی درمانی بینی قرار دارد.

این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام شده و حدودا 90 دقیقه به طول می انجامد.

طی عمل جراحی انحراف بینی ، تیغه بینی بریده شده و استخوان یا غضروف اضافی که موجب بروز این اختلال شده است برداشته می شود و در زمان اتمام جراحی ، محل برش بخیه زده خواهد شد.

در رابطه با درد عمل انحراف بینی نیز نگران نباشید ، زیرا همانطور که اشاره نمودیم این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد ، لذا قاعدتا فرد در حین عمل ، دردی احساس نخواهد کرد.

در صورت عدم درمان انحراف بینی ، چه عوارضی به وجود خواهد آمد ؟

از شایع ترین مشکلاتی که در صورت عدم درمان انحراف بینی ، احتمال دارد فرد با آن ها مواجه گردد ، مسدودیت یک یا هر دو حفره بینی می باشد.جراحی انحراف بینی

موارد زیر از دیگر مشکلات ناشی از عدم درمان انحراف بینی می باشند :

• فرد با مشکلات تنفسی در حین خواب روبرو خواهد بود.
  • دچار سینوزیت مزمن خواهد شد.
  • با اختلالات خواب مواجه می شود.
  • خونریزی شدید بینی خواهد داشت.
  • در ناحیه صورت احساس درد خواهد کرد.
  • با خشکی دهان روبرو خواهد شد.
  • احساس فشار یا احتقان در مجاری بینی خود خواهد داشت.

عمل انحراف بینی و زیبایی همزمان :

همانطور که گفتیم جراحی انحراف بینی ، نوعی جراحی درمانی بینی محسوب می شود ؛ لذا افرادی که با انحراف بینی مواجه هستند و شدت انحراف بینی آن ها به حدی است که سبب کجی ظاهری بینی شان شده است جهت اصلاح کجی بینی خود می بایست جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی انجام دهند.

امکان عمل انحراف بینی و زیبایی به طور همزمان وجود دارد ، از این رو این دسته از افراد می توانند جراحی درمان انحراف بینی را همراه با جراحی زیبایی بینی انجام دهند به این جراحی در اصطلاح سپتورینوپلاستی ، اطلاق می گردد.

دکتر موسوی زاده فوق تخصص جراحی پلاستیک ، در این حوزه اعمال جراحی را انجام خواهند داد.

ایشان در هر دو زمینه زیبایی و درمانی بینی ، بهترین خدمات را به مراجعین محترم خود ارائه می نمایند.

عمل انحراف بینی با لیزر :

یکی از جملاتی که در حوزه عمل بینی ، به وفور به گوش می خورد عمل بینی و جراحی انحراف بینی با لیزر می باشد.

در این رابطه باید خاطر نشان کرد که به هیچ عنوان نمی توان عمل جراحی بینی را به کمک تکنولوژی لیزر ، انجام داد.

بنابراین تمام صحبت ها و مطالبی که در این باب مشاهده می نمایید یا می شنوید ، صرفا تبلیغاتی است که به هیچ وجه جنبه علمی ندارند.

دو × یک =

Call Now Buttonتماس با دکتر