دکتر سید مهدی موسوی زاده
Search
Close this search box.
اقدامات قبل از جراحی بینی

اقدامات قبل از جراحی بینی

جراحی بینی جزو پیچیده ترین اعمال جراحی است که انجام آن می بایست انحصارا توسط جراحان متخصص پلاستیک یا جراحان گوش و حلق و بینی ، صورت پذیرد تا به این ترتیب علاوه بر حفظ عملکرد ساختاری بینی ، اصلاحات مورد نیاز بر روی بینی به بهترین نحو ممکن ، اعمال شده و حصول نتایج ایده آل از انجام این جراحی امکان پذیر شود. نکته ای که در پروسه عمل بینی اهمیت دارد ، اقدامات قبل از جراحی بینی است. در ادامه اطلاعات مفیدی از این اقدامات ارائه می دهیم.

 

اقدامات قبل از جراحی بینی

 

انتخاب جراح بینی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی

انتخاب جراح بینی از مهم ترین مواردی است که قبل از اقدام به انجام عمل بینی باید مد نظر قرار گیرد ، زیرا با توجه به مطالب فوق می توان اذعان داشت که دستیابی به نتیجه قابل قبول از جراحی زیبایی بینی در گرو انتخاب بهترین جراح بینی می باشد.

از آن جا که عمل های زیبایی بینی جزو جراحی های فوریتی نیست ، قاعدتا فرد زمان کافی جهت تحقیق در رابطه با انتخاب جراح بینی ماهر و مجرب را دارد و هرگز نباید برای انتخاب جراح ، عجولانه تصمیم بگیرد.

پس از حصول اطمینان از انتخاب جراح ، افراد می بایست اقدامات قبل از جراحی بینی را مورد توجه قرار دهند ، چرا که رعایت صحیح و اصولی این اقدامات در موفقیت آمیز بودن نتایج عمل ؛ تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است که اقدامات قبل از این پروسیجر ، توسط جراح معالج شما و در جلسه مشاوره برای تان بازگو خواهد شد.

نکات و اقدامات قبل از جراحی بینی

  1. جراح بینی برای متقاضی عمل ، یکسری آزمایشات خاص را درخواست می کند که انجام آن ضروری است و نتیجه عمل نیز نهایتا باید در اختیار جراح گذاشته شود.
  2. از آن جا که در صورت بارداری ، عمل زیبایی در بینی به هیچ عنوان مجاز نمی باشد ؛ برای خانم ها علاوه بر آزمایش های معمول جراحی در بینی ، تست حاملگی نیز درخواست می گردد.
  3. سوابق ابتلا به بیماری های خاص ، سوابق مصارف دارویی و حساسیت های دارویی نیز حتما می بایست قبل از انجام این فرآیند به جراح معالج ، گزارش داده شود.
  4. باید توجه داشت که در صورت سرماخوردگی ، انجام جراحی زیبایی بینی تا زمان بهبودی کامل به تعویق خواهد افتاد.
  5. در مورد مصرف سیگار ، دخانیات و مشروبات الکلی ؛ باید متذکر شد که این موارد منجر به کاهش اکسیژن موجود در خون می شوند و از این رو باید از دو هفته قبل از عمل ، نسبت به ترک آن ها اقدام نمود.
  6. مصرف داروهایی که در انعقاد خون اختلال ایجاد می کنند ، از قبیل بروفن و آسپرین می بایست به مدت دو هفته قبل از فرآیند تغییر فرم در بینی به طور کامل متوقف گردند.
  7. از دیگر اقدامات قبل از جراحی بینی ناشتا بودن در روز عمل از ملزومات مهم جراحی زیبایی در بینی است ، زیرا پر بودن معده می تواند منجر به بازگشت محتوای معده به مجاری هوایی شده و فرد را در معرض خطرات جدی قرار دهد ؛ لذا به متقاضیان این جراحی توصیه می شود که شب قبل از عمل یک غذای سبک بخورند و از 8 ساعت قبل از زمان شروع عمل نیز به هیچ عنوان چیزی نخورند و ننوشند.
  8. حضور در مرکز جراحی به اتفاق یک نفر همراه و از نیم ساعت قبل از عمل ، ضروری می باشد.
  9. توجه داشته باشید که به دلیل محدودیتی که تا 7 روز بعد از انجام تغییر فرم بینی در مورد مسئله استحمام وجود دارد ، توصیه می شود که شب قبل از جراحی در بینی ؛ استحمام نمایید.
  10. خانم ها از داشتن لاک ناخن و آرایش در روز انجام پروسیجر باید خودداری نمایند.
  11. آقایان نیز باید با کمترین میزان ریش و سبیل به مرکز جراحی رجوع نمایند.
  12. پوشیدن لباس گشاد دکمه دار در روز عمل بسیار قابل اهمیت است ، زیرا پس از عمل و در هنگام تعویض لباس ، مانع ایجاد فشار بر روی بینی می شود.

مصرف قرص آهن قبل از جراحی بینی

یکی از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی ، بررسی میزان آهن خون است. قبل از انجام عمل رینوپلاستی ، پزشک از متقاضی درخواست آزمایش خون می کند. در این آزمایش میزان هموگلوبین خون مشخص می شود. اگر هموگلوبین افراد کمتر از 10 باشد ، امکان عمل زیبایی بینی وجود ندارد. لذا پزشک در چنین شرایطی استفاده از قرص آهن ، ویتامین B12 و دیگر مکمل های غذایی را تجویز می کند.

تغذیه مناسب قبل از جراحی بینی

داشتن رژیم غذایی سالم و مقوی از نکات مهمی است که در مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی باید به آن توجه شود. توصیه می شود به مدت 2 هفته پیش از عمل تغذیه خود را تنظیم و کنترل نمایید تا دوره ریکاوری شما به صورت راحت تری سپری شود. بهتر است در این دوران حتما میزان مصرف پروتئین را در رژیم غذایی خود افزایش دهید. همچنین باید از مواد غذایی که موجب حساسیت می شود ، پرهیز نمایید.

در ادامه لیستی از مواد غذایی که مصرف آن ها می تواند پیش از عمل بینی مفید باشد ارائه شده است :
گوشت ، بوقلمون ، ماهی ، مرغ ، آجیل ، انواع لوبیا ها ، ماست همچنین میوه و سبزیجات به دلیل ویتامین های مختلف و سلنیوم و منگنز در کاهش استرس بعد از جراحی بینی توصیه می شوند. کلم ، آناناس ، اسفناج ، موز و تمشک دارای ارزش غذایی بالایی بوده و مصرف آن ها برای بدن مفید است.

سرما خوردگی قبل از عمل بینی

افراد سرما خورده دچار گرفتگی بینی ، عفونت گلو و گرفتگی آن ، بدن درد ، بی حالی و غیره می شوند. از طرفی عمل زیبایی بینی نیز منجر به تشکیل مایع مخاطی در بینی و عدم تنفس راحت ، بی حالی بدن در روزهای ابتدایی و دیگر عوارض خواهد شد.

حال تصور کنید متقاضی که سرما خورده است و از عارضه های گلو و بینی رنج می برند ، رینوپلاستی انجام دهد و هم اکنون با عارضه های گرفتگی بینی و مشکلات از این دسته نیز درگیر شود. قطعا شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا می شود. چه بسا دوره نقاهت نیز طولانی تر شود و آسیب های جدی به مراجعه کننده وارد شود. لذا یکی از اقدامات قبل از جراحی بینی بررسی سلامت از نظر عدم سرماخوردگی و مواردی نظیر آن ها است. بهترین جراح بینی تهران نیز ، در صورتی که متقاضی دچار علائم سرما خوردگی باشد ، زمان عمل را به تاریخ دیگری موکول خواهد کرد.

راه های موثر در کاهش استرس پیش از عمل بینی

بیشتر افرادی که قصد انجام عمل زیبایی بینی را دارند با وجود هیجان و ذوق بسیاری که برای این عمل دارند ، ممکن است شب قبل از جراحی دچار استرس زیادی شوند. به همین دلیل در ادامه چند راهکار مهم ارائه شده است که در کاهش استرس بسیار کمک کننده می باشد :

  • توصیه می شود دوش آب گرم بگیرید. استحمام کردن بدن را به آرامش دعوت کرده و از میزان استرس تا حد زیادی می کاهد.
  • یوگا کردن می تواند در روز قبل از عمل بسیار کمک کننده باشد.
  • می توانید به یک موزیک ملایم گوش دهید و پیاده روی سبکی داشته باشید.
  • گوش دادن به پادکست مورد علاقه تان نیز می تواند در کاهش استرس تاثیر زیادی داشته باشد.

آزمایش های قبل از رینوپلاستی

قبل از انجام عمل پیچیده بینی ، جراح بینی از مراجعه کننده درخواست دارد ، آزمایش هایی را انجام دهد. جواب این آزمایش ها پزشک را در انجام پروسه بدون ریسک یاری می کند و بدین ترتیب سلامت متقاضی حفظ می شود. انجام آزمایش های مذکور از مهم ترین اقدامات قبل از جراحی بینی است. این آزمایش ها نظیر موارد زیر هستند:

  • تست بارداری
  • آزمایش خون
  • تست کرونا
  • عکسبرداری از قفسه سینه

بررسی وضعیت تنفسی متقاضی حائز اهمیت است. افرادی که دچار مشکلات ریوی هستند ، ممکن است حین بیهوشی دچار مشکلاتی شوند. بنابراین یکی از اقدامات قبل از جراحی بینی که اهمیت خاصی دارند ، عکس برداری از قفسه سینه است.

  • نوار قلب

از آن جا که برای انجام رینوپلاستی نیازمند بیهوشی هستیم ، همچنین تهاجمی بودن پروسه ، بررسی سلامت قلب ، ضربان قلب منظم و اطلاع از حملات قلب اهمیت دارد. این آزمایش ریسک پروسیجر را کاهش می دهد و انجام آن بسیار مهم است.

  • سی تی اسکن بینی

یکی از اقدامات قبل از جراحی بینی انجام سی تی اسکن از بینی است. برای اطلاع از ساختار بینی به خصوص در صورتی که دچار انحراف یا گرفتگی بینی هستید ، انجام سی تی اسکن مهم است. جراح بینی تهران با دیدن تصویر سی تی اسکن ، متوجه مشکلات بینی شده و طبق آن پروسه عمل را برنامه ریزی می کند.

اقدامات شب قبل از عمل بینی

  • شب قبل از رینوپلاستی شام سبکی میل کنید. ( توجه داشته باشید که حدد 8 تا 6 ساعت قبل از جراحی زیبایی ، باید ناشتا باشید.)
  • به هیچ عنوان استرس به خود راه ندهید. در صورت وجود استرس ، یوگا کنید و نفس های عمیق شکمی بکشید.
  • در شب قبل از رینوپلاستی حمام کنید.

استحمام قبل از عمل زیبایی بینی

یکی از اقدامات قبل از جراحی بینی دوش گرفتن در شب قبل از روند می باشد.زیرا بعد از اعمال تغییرات خواسته شده بر روی بینی بهتر است که چند روز ابتدایی دوش نگیرید و در فضای با دمای بالا قرار نگیرید. از همین رو توصیه می شود که در اقدامات قبل از عمل زیبایی بینی حتما استحمام کنید که بتوانید به راحتی چند روز را سپری کنید. به یاد داشته باشید که حتما از پوششی با یقه آزاد استفاده کنید که در زمان تعویض لباس برخورد با صورت و بینی شما وجود نداشته باشد.

بایدها و نبایدهای نوشیدنی قبل از عمل زیبایی بینی

در توصیه های اولیه قبل از جراحی بینی ، دکتر عمل بینی تاکید می کند که افراد برای مقابله از دهیدراته شدن بدن از مایعات بیشتری استفاده کنند. مصرف مایعات را به ویژه آب را به نسبت قبل افزایش دهید که بدن با کم آبی مواجه نشود علاوه بر این مورد می بایست از نوشیدنی های طبیعی نیز در روند اقدامات قبل از جراحی بینی رعایت کنید که بتوانید قدرت و توانایی جسمانی بدن را تامین کنید. در کنار رعایت این موارد بهتر است که از نوشیدنی های حاوی الکل کاملا پرهیز کنید.

ورزش قبل از رینوپلاستی 

یکی دیگر از اقدامات قبل از جراحی بینی انجام فعالیت های بدنی است که توصیه می شود در روز های منتهی به تاریخ مشخص شده عمل زیبایی بینی زا انجام دادن فعالیت های ورزشی سنگین خودداری کنید. که سوخت و ساز بدن را افزایش ندهید و توانایی بدن برای درمان و بهبود زخم ها بر جای بماند. افزایش متابولیسم بدن می تواند بدن را در مقابل روند جراحی ضعیف کند و بهتر است که در روزهای نزدیک شده به عمل مد نظر انجام حرکت های تمرینی را کنار بگذارید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *